سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اندوه خوردن نیم کهنسال شدن است . [نهج البلاغه]


ارسال شده توسط Mahdi Rahbarzare در 89/1/29:: 12:27 صبح
 

 تاریخچه "چلوکباب" در ایران

 

مورخین و جهانگردان اروپایی که در دوران صفویه از ایران دیدن کرده اند درباره چلوها، پلوها، ترشی ها و مرباها که در ایران طبخ می گردیده است مطالب بسیار زیادی نوشته اند ولی هرگز راجع به چلوکباب حرفی به میان نیامده است. به احتمال زیاد بر اساس مطالبی که توسط میرزا محمدرضا معتمدالکتاب نویسنده کتاب تاریخ قاجاربیان شده است. به دستور شخصی ناصرالدین شاه که اصلیتی قفقازی داشته است و بر اساس نوع کبابی که در آن منطقه طبخ می شده، که توسط آشپزان ناصرالدین شاه بعد از مدتی تغییر شکل داده شده و به صورت امروزی در آمده است.

بقیه را در مطالعه بفرمایید.



بر اساس داستانی که توسط دوستعلی خان معیرالممالک از نوادگان ناصرالدین شاه نقل شده است، حکایت از آن دارد که ناصرالدین شاه ?? همسر داشته است که ? نفر از آنها رسمی بوده اند و بقیه صیغه. هنگامیکه یک روز جمعه شاه قصد زیارت از حضرت عبدالعظیم در شهرری داشته است، پیشخدمت های او مجبور بودند روز پنجشنبه به آن منطقه بروند و در حدود???? تا ???? کباب را بر اساس دستور شاه برای خود او و ???? همراه و خدمه و همسرانش آماده کنند و کبابها نیز همیشه همراه با سبزی خوردن و پیاز سرو می شده است.
در تاریخ راجع به چلوکباب و تاثیر آن در سیاست نیز مطالبی یافت می شود. در سال ???? هنگامیکه قیمت قند وارداتی از روسیه بالا رفت و علت آن نیز جنگ بین روسیه و ژاپن بوده است علاءالدوله، هاشم قندی و اسماعیل خان را که جزء تجار قند بودند، قند را به ایران وارد می کردند و قیمت قند را بالا برده بودند احضار کرد و مشغول مذاکره با آنها شد ولی بعد از یکی صحبت علاءالدوله که مسئول وقت تهران بود دستور داد تا آنها را شلاق بزنند هنگامیکه می خواستند آنها را شلاق بزنند پسر هاشم قندی پیش علاءالدوله آمد و خواست تا او را به جای پدرش شلاق بزنند و علاءالدوله دستور داد تا او را ??? ضربه شلاق بزنند.
وقتیکه موقع نهار خوردن فرا رسید علاءالدوله بلافاصله دستور توقف شلاق زدن را داد و به سه متهم گفت هنگام شلاق زدن باید شلاق بخورید و هنگام نهار باید نهار بخورید و الان چون چلوکباب حاضر است پس باید چلوکباب بخوریم و بعد از غذا بقیه شلاقها را باید بخورید.
در دوره مشروطه نیز هنگامیکه یکی از مشروطه گرایان در تبریز مشغول سخنرانی بوده است یکی از افرادی که چلوکبابی داشته است می پرسد مشروطه یعنی چه؟ سخنران می گوید مشروطه یعنی چلوکباب ارزان و سپس با دستش طول کباب را نشان می دهد و می گوید کبابی به این طول خواهد بود و سپس بازویش را نشان می دهد و قطر کباب هم به اندازه قطر بازوی من خواهد بود.
اعتمادالسلطنه در نوشته هایش نقل می کند و می نویسد اولین چلوکبابی نامش نایب بوده است که در بازار تهران قرار داشته است و شبیه رستورانهای اروپائیان غذا را بر روی میز سرو می کرده است. ولی اسناد دیگری نیز موجود می باشد که اولین چلوکبابی در تبریز نزدیک مرز با قفقاز تاسیس شده بوده است. پیشخدمتهای رستوران نایب درآن زمان برنج ها را به صورت هرم در بشقابها قرار می دادند و همراه آن تکه کره ای نیز سرو می شده است. پیشخدمت ها یکی یکی برنجها را بر سر میزها می بردند و بلافاصله نفر بعدی کباب ها را با سیخ در بشقابها قرار می داده است. در آن زمان هر نفر می توانسته هر چند تا مایل بوده است کباب بخورد و مبلغی که از مشتریان گرفته می شده است یکسان بوده است و فرقی بین کسی که یک سیخ کباب خورده و چهار یا پنج سیخ نبوده است!

چلوکباب نایب یکی از قدیمی ترین چلوکبابی های تهران بوده است. این چلوکبابی توسط دکتر حسین یزدان منش که دارای مدرک دکترا در رشته جامعه شناسی از فرانسه می باشد اداره می شود و غذاهایی که در آن ارائه می شود بسیارخوشمزه هستند. دکتر یزدان منش عقیده دارد که داشتن یک رستوران شناخته شده که مردم به آن اعتماد دارند از داشتن مدرک دکترای جامعه شناسی کمتر نیست.

در سالهای اخیر نیز کباب برگ و کوبیده در سایز بزرگ که بزرگتر از اندازه استاندارد است تب زیادی پیدا کرده است که چلوکباب پهلوانی جزوء اولین مکانهایی بود که کبابهایش بزرگتر از اندازه عادی بوده است و می توان به عنوان بنیانگذار این نوع کبابها از آن نام برد.

مالک یکی از معروفترین چلوکبابی های تهران که نامش چلوکباب شمشیری بوده حاج حسن شمشیری نام دارد که در قسمت شرقی سبزه میدان قرار داشت و در زمان رضاشاه تاسیس شده بود. بعدها این چلوکبابی به یک ساختمان ? طبقه منتقل شد که طبقه اول آشپزخانه بود طبقه دوم مخصوص مغازه دارها و بازاریان و افراد مجرد و طبقه سوم و چهارم برای خانواده ها و مقامات درنظر گرفته شده بود. هر طبقه با آئینه های زیادی تزئین شده بود و خود آقای شمشیری بر طبقات سوم و چهارم شخصا نظارت می کرد.

از ساعت ?? صبح بوی کباب و برنج که در چلوکباب شمشیری پخته می شد فضای آن اطراف را پر می کرد و رهگذران را برای خوردن چلوکباب را تحریک می کرد. چلوکبابی که در شمشیری ارائه می شد شامل یک بشقاب برنج همراه با کره و دو عدد کباب بوده است.

آقای شمشیری از یاران وفادار و حامیان صنعت ملی شدن نفت توسط دکتر مصدق بوده است و در این زمینه نیز در سال ???? با پرداخت مبلغ یک میلیون ریال (که مبلغ زیادی در آن زمان بوده است) جهت خرید اوراق قرفه و حمایت از ملی شدن صنعت نفت اقدام می کند . بعد از کودتای ?? مرداد و دستگیر شدن مصدق توسط زاهدی شمشیری نیز دستگیر می شود و به جزیره خارک تبعید می شود. هم زندانی او در خارک که نامش کریم کشاورز می باشد در خاطرات شخصی اش نوشته است که شمشیری متعهد شده بود که بهترین کباب کوبیده و برگ را به هم سلولهایش بدهد که متاسفانه این شانس را نداشت به این گقته اش جامه عمل بپوشاند. درباره چلوکباب شمشیری و کبابهایش توسط بسیاری از نویسندگان و داستان نویسان نوشته های زیادی به تحریر در آمده است و در این نوشته ها از چلوکباب شمشیری به عنوان یکی از قدیمی ترین و خوشمزه ترین کباب در ایران نام برده شده است.

در حال حاضر نیز بسیاری از چلوکبابی ها نام شمشیری را برای خود انتخاب می کنند که تداعی کننده کسبیت بالای چلوکباب آنها می باشند. بسیاری از آنها نیز معتقد هستند که آشپز شمشیری بوده اند اما در حقیقت خود آقای شمشیری در حدود ?? سال پیش فوت کرده است و آشپز او نیز سن زیادی داشته است که می تواند تا امروز مشغول کار باشد و شاید هم چون کسی او را نمی شناسد از دنیا رفته باشد. تنها نکته ای که ممکن است باشد این است که افرادی در چلوکبابی های دیگر مشغول بکار شده اند و مدعی بوده اند که آشپز چلوکبابی شمشیری می باشند.

اعتمادالسلطنه وزیر انتشارات ناصرالدین شاه و رئیس دفتر مترجم در آن زمان برای پرداخت بهترین چلوکباب که توسط چلوکبابی نایب ارائه می شد بین ? تا ? ریال آن زمان پرداخت کرده است.
همچنین در سال ???? عبداله بهرامی معاون اداره امنیه تهران (پلیس امروزی) بیشترین مبلغی که برای هر وعده چلوکباب پرداخت می کرده است ? تا ? ریال بوده است. حدود سی سال قبل در سال ???? روزنامه اطلاعات برای یک پرس چلوکباب مبلغ ? ریال دریافت می شده است که شامل کباب برگ بزرگ، کره ??? گرم برنج پیاز و نان می بوده است. در همان زمان چلوکباب کوبیده مبلغ ? ریال قیمت داشته است.

در بین سالهای 1335-???? یک کباب کوبیده ?/? ریال در تهران قیمت داشته است ولی در شهرهای دیگر دو عدد کباب همراه با نان و کوجه فرنگی کباب شده که شکل یک پرس کامل را دارد ? ریال قیمت داشته است. اگر لیموناد یا نوشابه نیز همراه غذا صرف می شده است بین ? تا ? ریال نیز پرداخت می شده است. بنابراین با پرداخت ?? تا ?? ریال کاملترین غذا را یک فرد می توانست بخورد.

در آن زمان بود که از آب کباب برای خوشمزه کردن کبابها استفاده می شد و توسط چلوکبابی ها با بوی آب کباب که بر روی زغال می ریختند مشتری های زیادی را گرسنه می کردند. در سال ???? چلوکباب برگ همراه با کره و گوجه فرنگی کباب شده و پیاز و سماق مبلغ ?? ریال بوده است و اغلب افرادی که سرکار بودند و منزل نمی توانستند بروند، چلوکباب می خوردند. دانشجویان که درآمد بهتری داشتند معمولا جوجه کباب سفارش می دادند که قیمت آن ??? ریال بوده است.
در آن زمان در چلوکبابی ها یک کاسه خیلی بزرگ قرار داشت که در آن دوغ درست می کردند و همراه با کباب به مشتری داده می شد. یکی از موضوعاتی که مدتها در بین مردم رایج بوده است در مورد چلوکباب این بوده که اگر پسری که به سن بلوغ نرسیده بوی کباب به مشامش می رسید او باید بلافاصله چلوکباب می خورد در غیر این صورت قدرت مردانگی اش را از دست می داد!!!

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از کبابی هایی دایر شد که فقط کباب با نان می دادند و یک تنور دارند که خودشان نان مورد نیاز را درست می کردند و کلمه نان داغ کباب داغ را بر روی تابلوهایشان نصب کرده اند.

امروز قیمت یک پرس چلوکباب بین ???? ریال تا ????? ریال می باشد و کباب کوبیده ?? ریالی بین 60?? تا ????? ریال قیمت دارد. با اینکه چلوکباب غذای سنتی و محلی ایران است و زمانی همه از آن استفاده می کردند متاسفانه باید گفت که یک غذای گرانقیمت به حساب می آید.
معروفترین چلوکبابی هایی که در تهران وجود دارند عبارتند از:
نایب سعادت آباد، آبان، ولی عصر، خیابان وزراء، شاطرعباس، مدائن، البرز، یاس (که هر دو شعبه توسط برادران ناصری اداره می شود) رویال ونک، لوکس طلایی، آپادانا، ارکیده، جوان و تبریز. بنابر این چلوکباب یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذای ملی است که در تمام دنیا معروف می شود و همه با لذت و ولع این غذا را می خورند.

جواد فریفته آشپز مخصوص احمد شاه حدود ?? سال پیش هنگامیکه مقیم پاریس شد اولین کسی بود که چلوکباب را در خارج کشور ارائه کرد و نام چلوکبابی اش فریفته بود. همچنین احمد خان از ایرانیانی که درآلمان زندگی می کرد، در زمان حکومت نازی رستورانی باز کرد و نامش را هیتلر گذاشت و افرادی که هیتلر و نازی را قبول داشتند اجازه ورود به رستوران را داشتند.

در شهر لس آنجلس آمریکا یک چلوکبابی به نام نایب می باشد که اکثر ایرانیان مقیم آمریکا از مشتریان این چلوکبابی می باشند.
چلوکبابی دیگر پسودو (psceudo) چلوکباب می باشد. هنگامیکه از مسئول آنجا سئوال شد چرا نام پسودوچلوکباب را انتخاب کردید و چه معنی می دهد؟ گفت چلوکبابی که در اینجا سرو می شود با برنج ایرانی است و از فیله تازه گوساله تهیه می شود. هنگامیکه با گوشت گوساله کباب درست می شود بهتر است نامش را استیک پلو بگذاریم تا چلوکباب. البته این غذا چیزی شبیه چلوکباب واقعی است ولی صد درصد چلوکباب نیست.



درباره
صفحات دیگر
آرشیو یادداشت‌ها
.::شروع بایگانی::.
.::سلطان جنگل::.
.::گربه های ملوس::.
.::اربعـــین::.
.::سنــگ نــوردی::.
.::گلهای زیبا::.
.::کیکهای دکوری::.
.::عکسهـای هنـری::.
.::شیعــه و سـنی .::عید نوروز::.
.::فیـــلترشکن::.
.::هــوای ابــری::.
Nice Shots!
عکسهای با حال
گلهای سری اول
عکسهای طبیعت دیدن داره
اکبر عبدی رو تا حالا اینجوریا دیدی
معجزات قرآن کریم
والپیپرهای زیبا(1)
جوکها و اس ام اس سری (2)
جک ها و اس ام اس های سری(3)
جوکها و اس ام اس سری (4)
جوکها و اس ام اس سری (5)
جوکها و اس ام اس سری (6)
جوکها و اس ام اس های سری (7)
عکسهای ماشین(1)
عکسهای ماشین(2)
عکسهای ماشین(3)
عکسهای ماشین(4)
خواص ویتامین B12
40 راز رسیدن به آرامش
مدل لباس عروس
بوش همینطوریشم خوشگله
مدل لباس زنانه
عکسهای دانشکده هنر
Food Architecture
CNN Advertisements
new generation of furniture
اتصال به اینترنت از طریق گوشیهای سونی اریکسون
اگر میخواهید شوهر نمونه باشید.....
خانمها به 28 دلیل افتخار کنید
شرح حال انیشتین
شما درباره جبار باغچه بان چی میدونبد؟
خلق و خوی میرداماد
تروجان چیست؟
نقل قولهای به یاد ماندنی
باید اینطوری خوب صحبت کنیم
دریافت متن کامل هزلیات سعدی بدون سانسور
دلایل پیشرفت ژاپن (ما باید یاد بگیریم)
آموزش آرایش ویژه خانمهای متاهل
میوه و رازهای شخصیتی انسانها
گوشی موبایل جدید از نوع ایرانیش
نامه چارلی چاپلین به دخترش
آیا می دانید که .....؟
یک ایمیل از طرف خدا برای تو اومده
همه چیز درباره گارانتی های تلفن همراه
علائم عاشق شدن خانمها
علت بوی بد دهان و درمان آن اینجاست
خانمها چه خصوصیاتی را دوست دارند؟
ترفندهای جالب در ویندوزxp
10 حقیقت جالب درباره آلبرت انیشتین
دانلود آلبوم هوای تو از علیرضا افتخاری
تاریخچه ساندویچ
فلسفه و حکمت روزه
تا حالا وانت پراید دیدی؟؟؟
چگونه با دیگران ارتباط بیشتری داشته باشی
چگونه در طول روز شاد باشیم اما خسته نه
عروسک باربی
خواص چای
طرز تهیه پلوی شیرازی
بیوگرافی گلشیفته فراهانی
دانلود آهنگ چشمهای خیس من از محسن یگانه
طرز تهیه کیک گردو و دارچین
آموزش yahoo 360
بیوگرافی حمید لولایی
10 راز خوشبختی
پورتال چیست؟
سرگذشت پیانو در ایران
اگه از گردن درد مستاصل شدی بیا تو
درباره آفتاب پرست
عکسهایی از سریال امپراطور دریا
دانلود فال قهوه برای موبایل
بیوگرافی بهنوش بختیاری
تاریخچه عود
دانلود نقشه تهران برای موبایل
تا حالا از این موجودات دیدی؟
آئین همسرداری...
ویندوز ایکس پی فوت کرد.
پیش زمینه های زیبا ویژه ماشین برای دانلود
گوگل و لوگوی ویژه جام ملتهای اروپا
موزیک ویدئوی بسیار زیبای مصطفی یگانه به نام بابا مرد
دانلود فونتهای زیبای انگلیسی و فارسی و رینگتون موبایل
ثواب گریه بر امام حسین(ع)
تاریخچه پرچم ایران
تجلی عشق در قیام عاشورا
..:: رابطه دوستی با چایی خوردن ::..
.::پنج اصل مهم در استفاده از اینترنت::.
**ترفندهای مخصوص آشپزخانه منزل شما**
انداختن شکل با دست روی دیوار
بیوگرافی جومونگ و سوسانو
**همه چیز درباره بلوتوث**
اولین حلقه ازدواج را چه کسی به دست کرد؟

.:: عکس های جومونگ در ایران ::.
.::40 قانون عجیب دنیا::.
.::درباره Led سامسونگ ::.
D & G
تاریخچه چلوکباب در ایران
پاک کردن خالکوبی
<==پخش کلی و جزئی کفش و پوتین ایمنی==>
روشهای دوستی با امام زمان (عج)
10 نکته مفید برای نام گذاری فرزندان
LCD چیست ؟
.::شناخت انواع مو ::.
pageRank چیست؟
مایکروویو چیه...؟
معانی گلها
.::دانلود کتاب دیوان حافظ ::.
.::فعالیتهای مغز انسان::.
.:: اهمیت سفر... ::.
تمیز کردن کامپیوتر و تکنیکهای آن
xXxتغذیه صحیح در روزه داری xXx
.::القاب فوتبالیست های ایرانی ::.
.:: میوه هایی عجیب و غریب ::.
فقط مدپوشان بخونند
تاریخچه کفش و ارتباط آن با ...
اگه مشکل معده داری بیا اینجا ...
.:: علتهای فرو رفتن ناخن پا در گوشت ::.
اگر دهنت بوی سیر میده بیا اینجا...

علت سفیدی موهای سر انسان چیست؟
طرز تهیه سمبوسه رژیمی ( کم کالری )
.::علت سرطان زا بودن فست فودها::.
.::راه از بین بردن شوره سر::.
.:: یک رژیم غذایی مناسب افراد لاغر ::.
.:: طرز تهیه ذرت مکزیکی::.
.::عکسهای دوچرخه طلایی::.
.::طرز تهیه شیرینی باسلوق::.
.::فواید ماساژ درمانی پاها::.
.::اولین گلزن دربی پایتخت::.
.::موس تیتانیومی::.
.::دانلود آهنگ جدایی نادر از سیمین::.
.::طرز تهیه تیرامیسو ::.
.::طرز تهیه سبزه عید نوروز ::.
.::10 راز مواد غذایی نهفته در میوه ها ::.
.::برترین گوشیهای 2012 ::.
.::آلبوم جدید و زیبای عباس قادری ::.
.:: رابطه انگشتان دست با...::.
.::طرز تهیه اشترودل گوشت ::.
.::دانلود بازی Angry Birds Space::.
.::دانلود آهنگ جدید بهنام صفوی::.
.::تفاوت رنگ میوه ها ::.
.::شما یادتون میاد...؟؟؟ ::.
.:: ویژگیهای منحصر به فرد چـای::.
اینم از ترکها...
.::فولکس بیتل::.
.:: اندر حکایت حریم سلطان::.
.::+بهترین گوشی اندرویدی+ ::.
افراد عصبی بخونند...
بزرگترین توپ فوتبال جهان
.::علتهای شوره زدن سر::.
.:: اولین زن مدلینگ ایرانی::.
.::آخرین کلاه شرعی::.
.::13 داروی غذایی برای بیماران ::.
.:: مخصوص افراد لاغر::.
::درباره رنگ سال 2013::.
.::تاریخچه چهرشنبه سوری::.
.::تاریخچه شیشه خودرو::.
.::فیشینگ ::.
.::همه چیز درباره بینی::.
.::تاریخچه بستنی در ایران::.
نام محله های قدیمی تهرون
.::نخستین پمپ بنزین::.
.::معنای نام برخی کشورها::.
عرض
.::نمونه بارز کلاهبرداری ماهواره ای ::.
چگونه شنونده خوبی باشیم؟
نکاتی مفید از مدیران موفق
.::چیزهایی که نباید::.
.::فرق بین از کجا تا به کجا::.
.::شــــتـــــرمـــــــرغ::.
.::نامهای قدیمی محلات تهرون::.
.::رندترین پلاک ایرانی::.
::بیوگرافی محسن تنابنده::.
.::فواید و خواص دارویی گیاه بامبو ::.
لینک‌های روزانه
پوندها
upturn یعنی تغییر مطلوب
اشعار و گفتار
عاشق آسمونی
پایگاه امام جعفر صادق شهیدیه
من وآینده من
EMOZIONANTE
سیب سرخ
ترانه های دیگر
کلبه عاشقان
به سوی فردا
گذر لحظات
انتظار
بسم الله العلی العظیم
شین مثل شعور
ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد
عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال
در انتظار آفتاب
فرهنگی هنری و عامیانه
اتفاق نو
خورشید تابنده عشق
بانوی دشت رویا
همراهبا چهارده معصوم (علیهم السلام) ویاران
روش های درمان در طب سنتی2
دلنوشته های قاصدک
###@جزین@###
خداجونم
خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
همنشین
دل نوشته ها
بیداران...
پرورشی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
دختر بهار
دست خط ...
آخرالزمان و منتظران ظهور
لیلای بی مجنون
هشتمین ستاره
برادرم ... جایت همیشه سبز ...
بچه های اوتیسم استان خوزستان --- khozestan Autism childern
جاده صدایم کن...
عکس و مطلب جالب و خنده دار
بی نشانه
PARSTIN ... MUSIC
خلوت شب
دارالقرآن الکریم صادق آل محمدص حسن آباد جر قویه علیا
دارالقران الکریم جرقویه علیا
alone
رایان چوب
::₪ ° کلاغه به خونه ش میرسه ° ₪ ::
علی اصغربامری
❄ کــــــــلبه ← اف1 ❄
جواب میخوای بیا تو
نظرمن
غزلستان عاشقی
جوان ایرانی
hamidsportcars
پنجره ای رو به خاموشی
سکوت خیس
* سجاده ی عشق *
عصر پادشاهان
سر فراز باشی میهن من
فانوس عشق
ir-software
گل نیلوفر
سرچشمه ادب و عرفان : وب ویژه تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید
کشکول
هادرباد * روستایی در شرق شهرستان بیرجند * HADERBAD
مــــبــــلـــــــغ اسـلـــام
دل نوشته های علمی پژوهشی تجربی
.:: در کوی بی نشان ها ::.
مدیریت MIS
شقایقهای کالپوش
لنگه کفش
عاشقانه می گویم
قلمدون
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
دل نوشته های یک دختر شهید
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
سکوت ابدی
فتوبلاگ حسین کارگر
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
*تنهایی من*
TOWER SIAH POOSH
بلوچستان
شجره طیبه صالحین ،حلقه ریحانه
خیابون موسیقی
داروخانه دکتر سلیمی
یادداشت های حبیب اله حاجی زاده
آسمون آبی چهاربرج
محفل آشنایان((IMAN))
.:: بوستان نماز ::.
دنیای آسان
یک جزیره
هه هه هه.....
عاشقانه ها
لباس شخصی
♥هر شب چو ماهتاب به بالین من بتاب♥
لیلی و مجنون
بهشت گمشده کوه پنبه
امل کوچولو
پرپر
اتاق دلتنگی
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
مُهر بر لب زده
پاتوقی برای ایرونی ها
کلبه تنهایی
...تـــــــــــــــــــــــــــــا خــــــــــــــــــــــــــدا
نشریه حضور
دنیای عکس و اطلاعات
MNK Blog
ادبیات و فرهنگ
هفت خط
محمد جهانی
حرفهای خودمونی
ختم روزانه قرآن ویژه ماه مبارک رمضان
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
وبلاگ شخصی حامد ذوالفقاری
● رایحه ●
نگاهی نو به مشاوره
رنگین کمان
طب سنتی@
سرچشمه همه فضـایـل مهــدی(ع) است
مقاله،پایان نامه،پرو‍ژه،کتاب الکترونیک،تحقیق،جزوه،نمونه سوال و..
فریاد بی صدا
جوانمردى
شوروشعور عشق
پژواک
ermia............
یا د د اشت ها ی شخصی خو د م .
بــــــــــــــهــــــــــــار
وبلاگ آموزش آرایشگری
ندای دریا
مریم و مطهره
ماییم و نوای بی نوایی
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
-««««(((نظرعشق)))»»»»-
..:.:.سانازیا..:.:.
چشمـــه ســـار رحمــت
+O
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ
~>+ حبـــــــــــــــاب خیــــــــــــــــال +<~
بچه شیعه
پناه خیال
بازی موبایل اندروید ، بازی موبایل جاوا ، دانلود بازی موبایل
اتشنشانی بنادر کشور
امامزاده میر عبداله بزناباد
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
قرآن
ستارگان دوکوهه
بـــــــــاغ آرزوهــــــــــا = Garden of Dreams
** love sister **
صراط مستقیم
من بی تو باز هم منم ...
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
ضیافت
....افسون زمانه
گیاه پزشکی 92
BABAK 1992
مقبلی جیرفتی
وبلاگ روستای فریازان ...تویسرکان...همدان faryazan
ساعت یک و نیم آن روز
خلوت من
تسنیم عشق
دانشگاه آزاد دزفول
•^v^–[نمونه ها]–^v^•
نیمکت آخر
وبلاگی برای تمام دوستان
ترانه های دلتنگی
تنهایی......!!!!!!
مرد تنهای شب
فانوس به دست.... ازتاریکی ها...رهسپاربه سوی نور
دین و جامعه
شادیهای کوچک یک خانم خانه دار
قهرمان من
اطلاعات عمومی
وبسایت رسمی مهندس امیر مرتضی سعیدی ایلخچی
ستاره
خاطرات دکتر بالتازار
عشق مشعلدار
پروانگی
تنهای93
آوای روستا
ایوون رویا
هستی تنهاااااا.....
سارا احمدی
اندیشه برتر
روضةالامیر
عیسی طلبه مشهدی
یه دلتنگی-یه دلنوشته-یه عکس-یه عاشق
ققنوس...
آسمون ریسمونای دل
آیا عشق به همین معنی است؟
کارشناس مدیریت بازرگانی: مهران حداد
سکوتی پرازصدا
ashegh
شاید منتظر
جهاد ادامه دارد...
تک درخت
تراوشات یک ذهن زیبا
88783
رویای شبانه
هر چی بخوای
پیامنمای جامع
مهاجران
اردبیل بهشتی پنهان
بادصبا
راز رسیدن به شادی و سلامتی
معارف _ ادبیات
یاربسیجی
پوست مو زیبایی zibaroo زیبارویان پارسی
خانه نو
انقلاب بحرین
اینجا شب نیست
فرق بین عشق و دوست داشتن
دل نوشته
ایران اسلامی
معرفی روستای قزل احمد

روزی روزگاری
گل نرجس
تاراج عشق
دلـتنگـ هشـیگـــــــــی
تبسمـــــــــــــــی به ناچار
ماتاآخرایستاده ایم
وب سایت روستای چشام (Chesham.ir)
روستای چشام
مرتضی کبیری منش
گیسو کمند
نرگس 1
حق وباطل تیغی دولبه
کارشناس مدیریت دولتی
شهادت به روز
کاسل
$$دوست$$
tabasom
منتظر مفرد مذکر غایب
پاتوق دوستان
بنده ی ناچیز خدا
شیخا
nazbano
مند خورموج(خلتک)
داریوش آریا
سالار
ارمغان تنهایی
تودنیای منی اما به دنیا اعتمادی نیست
کارمزد نیوز
سلام آقاجان
ردِ پای خط خطی های من
منطقه آزاد
احمد چاله پی
غریبه
وبلاگ امام زمان (عج)
علی پیشتاز
فرشته پاک دل
سیاوش پورارمزد
همسردوم
عشق بی هدف... ! دیوانگی - عشق واقعی... ! دریافتنی
ابـــــــــــرار
یادداشتهای فانوس
علمدارمظلوم
کوثر ولایت
کوهستان دیار عالمان
کد تقلب و ترینر بازی ها
لذت فراق ... امید وصال
پایگاه مرجع شهیدان باکری
ستاره سهیل
اندیشه های من
انسان جاری - یادداشت های یک طلبه
داستان های جذاب و خواندنی
گدایی ِ در ِ جانان به سلطنت مفروش
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
سراب
گــــــــــروه باستــــــــانشنــــاسی
عطر یاس
حقوق و قانون
چـــــــــوایـــــــــران نباشد تن من مـــــــــباد
آدمـــــــــ بــــــاطــــــــلــــه هــــــــــا
*bad boy*
خدایا،عاقلی مودبم فرما
خاطرات و دل نوشته های دو عاشق
چون میگذرد غمی نیست
غزل عشق
بازگشت نیما
پارسی نامه
نمکستان
واقعه
یاد دوستان به خیر....
*×*عاشقانه ای برای تو*×*
طرح واژه
دنیای عکس های متحرک و انیمیشن
چوکــــــــــــــ بندری
آموزشی - مذهبی
جوجولی
خون شهدا
مقلدان علمدار
صدای عشق_بهترین وبلاگ اس ام اس و مطالب عاشقانه
پرستاری 91