حکمت با عصمت همراه است . [امام علی علیه السلام]


ارسال شده توسط Mahdi Rahbarzare در 87/3/29:: 12:0 صبح

عود در تمدن قدیم
در فرهنگ قدیمی سومر عود یک آلت موسیقی
شناخته شده نبوده است. نیاز به چنین سازی در حقیقت به دوره آکاد بر می
گردد.
سازی که توسط شاه شجاع استفاده می شد سازی جدید بود که "گودی" نامیده می
شد، نامی که احتمالاٌ از زبان عربی استخراج شده است .
مردمی که در آن دوره
زندگی می کردند معتقد بودند که این ساز توسط قبایل کوچ نشین اختراع شده است زیرا
سبک بوده و به راحتی حمل
می شده است.به عقیده "اسطودور"این ساز باید از
قفقاز آورده شده باشد. بالعکس "اسومیر"بر اساس عکسی از یک زن که در حال نواختن عود
بود این نظریه را مطرح کرد که این ساز توسط نواحی غربی ساخته شده است. ولی در بین
تمامی مجسمه های موجود مربوط به عصر برنز در سوریه،
هیچکدام شخصی را که
موسیقیدان باشد نشان نمی دهد.
به هر صورت امروزه توجه به دوره اسلامی معطوف می
باشد، بر طبق یافته های "انیس اسپایک" که در سال 1972 مطرح گردید، طرحهایی که عود
را نشان می دهند به طور معمول در روی ظرفهای گلی یافت شده در حفاری های شوش موجود
می باشد. نوعی از عود با بدنه ای بیضی شکل موجود می باشد که به نظر می رسد توسط یک
فرد خاص مانند یک ساحر نواخته می شده است. ساختار این عود توسط "ایخمان" در سال
1988 به دست آمد. این نوع عود در کناره هایش سوراخ نداشته است و کاسه آن بیضی شکل
بوده است.
نوعی عود با کاسه ای گرد در لرستان وجود دارد که از برنز ساخته شده
است. این نوع عود را می توان در یک نمایش عروسکی مربوط به دوره پارتیان نیز دید.
برطبق فرهنگ مسوپوتامیا، مشابه عود را می توان در مصر دید. این ساز از زمان
امپراطوری جدید دیده شده است. همینطور ظرفی نقره ای با زمینه ای مشابه در مازندران
کشف شده است که از سال 1953 میلادی در موزه انگلیس بوده است. دالتون در کتاب
"گنجینه اکسوس" و فارمر نیز در کتاب خود در مورد آن صحبت کرده اند. این ظرف تاریخی
به بعد از دوره ساسانیان تعلق دارد. در زمینه پشت این ظرف یک فضای باز دیده می شود
که نزدیک یک دریاچه و یک باغ است. ارباب و نوکرهایش به پشتی هایی تکیه داده اند و
دو نوازنده در کنار دریاچه نشسته اند. یکی از آنها در حال نواختن یک عود بزرگ می
باشد. متاسفانه جزئیات این عکس واضح نمی باشد. این نوازنده عود را به گونه ای گرفته
است که دسته رو به پایین است. این شیوه گرفتن عود از زمان سیلوسیدها رایج بوده است.

  
بقیه تاریخچه عود را  در مطالعه بفرمائید.

عود در دوره ساسانیان (ایران : قرن پنجم تا ششم هجری)

عکسهای
موجود در روی ظرفهای فلزی یافت شده از این دوره و همچنین شعرهای شاعران ایرانی
بیانگر آن است که عود در آن زمان ساز رایجی بوده است و مشهورترین نوازنده آن نیز
باربد بوده است. داستانهای زیادی درباره هنرمندی او وجود دارد.

گروهی فکر می
کنند که واژه "بربت" (نام فارسی عود) از نام باربد گرفته شده است. ولی عده دیگری
گمان می کنند که لغت "بربت" به معنای گردن مرغابی می باشد. نظر آنها این است که اگر
ما این ساز را در حالتی قرار دهیم که پشت آن قابل دیدن باشد، می توانیم تشابهی بین
این ساز و گردن مرغابی را مشاهده کنیم.

در داستانهای باستانی ایران، درباره
خسرو پرویز، پادشاه ساسانی، می خوانیم که اسبی به نام شبدیز داشت که او را بسیار
دوست داشت. وقتی شبدیز مرد هیچکس جرات نداشت که به او بگوید که اسبش مرده است. بنا
بر این باربد با کمک ساز خود و نواختن نغمه ای موضوع را به او فهمانید، خسرو پرویز
فریادی کشید و گفت "اسب من مرده است."

عود در دوره فرعونی مصر (از سال 200 تا سال 1600 هجری)

بعد
از مطالعات زیاد درباره نقاشی های به جای مانده بر روی اهرام مصر، می توانیم به این
نکته پی ببریم که مصریان دو نوع عود داشته اند:

1-عود با دسته ای کوتاه:
این نوع عود شبیه عودی است که در عصر حاضر در مصر نواخته می شود. این عود از کاسه
ای بیضی شکل
ساخته می شده است و یک سیم نازک و دسته ای کوتاه داشته است و توسط
یک مضراب چوبی نواخته می شده است.

2-عود با دسته ای بلند: این عود شبیه یک
"دیوم" یا "سه تار" بوده است. کاسه ای بیضی شکل داشته است و ضمناً پرده نیز داشته
است و آن را مانند "ربک مصری" یا "تار ترکی" روی سینه یا سر قرار می دادند و می
نواختند.

می توانیم بگوییم که وجود عود و وجود تمدن موسیقی مصر تقریباً
همزمان بوده اند. عود رایج ترین سازی بوده است که در مهمانی ها و نیز مراسم مذهبی
نواخته می شده است. از این ساز برای آوازهای مذهبی نیز استفاده می شده است.

"هیرودوس" تاریخ نویس یونانی، به نوازندگان مصری اشاره میکند که روی عرشه یک
کشتی می نشستند و در طول مسیر رودخانه نیل ساز می زدند.

عود در یونان (قرن پنجم پیش از میلاد)

بیشتر محققان موسیقی
ایرانی و عرب گمان می کنند که عود از یونان وارد کشورهای آنان شده است. این محققان
گمان می کنند که فیثاغورس بعد از اینکه هارمونی بین اصوات موسیقی را به دست آورد،
عود را ساخته است.

اما بعضی محققان گمان می کنند که عود توسط افلاطون اختراع
شده باشد. اگر این فرضیه صحیح باشد، عود یونانی نیز همانند دیگر اثرات تمدن یونان
به شرق منتقل شده است. البته این انتقال عود بعد از حمله "اسکندر" و اشغال ایران و
هند و همچنین حمله به چند قسمت آسیا، اروپا و افریقا صورت گرفته است. ولی اعتبار
این فرضیه باید بررسی شود.

تا جاییکه می دانیم بعد از اشغال این مناطق یونان
تحت تأثیر فرهنگ شرق قرار گرفته است. پس عکس این فرضیه نیز می تواند صحیح باشد. چرا
که عود پیش از این تاریخ هم در مصر وجود داشته است.

عود در یونان باربیتوس یا
باربیتون نامیده می شد. نوع استفاده از این ساز در مراسم مذهبی و غیرمذهبی مانند
دیگر تمدنها است.

عود در بابل و آشور (از سال 1720 پیش از میلاد)

عود آشوری:
این عود وسعت صدایی وسیعی دارد و از نظر ظاهری شبیه عودهایی است که در نقاشی های
مصر باستان دیده می شود. دسته بلندی دارد و به عنوان "دیوم" آشوری شناخته می شود.
امروزه این عود در سوریه، یونان، اردن و ترکیه متداول می باشد.


عود در
بابل: بابل، سومر و مناطق اطراف آنها اولین کشورهایی بودند که انواع مختلف عود را
اختراع کردند. آنها همچنین سازهایی اختراع کردند که تنها یک سیم داشت. آنها این ساز
را با قرار دادن انگشت بر روی سیم و حرکت دادن بر روی آن می نواختند. این نوع
نواختن ساز با انگشت صداهای مختلفی را به وجود می آورد.

یهود

عبریان و یهودیان از نژاد "سام" بودند و در جنوب
عربستان زندگی می کردند. زندگی آنها به صورت کوچ نشینی بود و شغل آنها گله داری
بود.

در حدود 3000 سال قبل از میلاد اولین قوم از نژاد سام به شمال غربی
"بحرالروم" آمدند، منطقه ای که بین مصر و دمشق بود.

قبایلی که به این منطقه
آمدند "کانا آنیت" نام داشتند. این قبایل نوع خاصی از نوشتن، صنعت و همچنین تجارت
را دارا بودند.

حضرت داوود یکی از پادشاهانی بود که قبایل عبرانی یا یهود را
معرفی کرد. او خصوصیات خوب زیادی داشت که از آن جمله می توان به شجاعت و صدای خوب
او برای آواز خواندن اشاره کرد.

در نهایت آشوریان بر دولت اسرائیل غلبه کردند و
30000 سرباز را دستگیر کردند.

به جز ادبیات و موسیقی عبریان در دیگر هنرها چون
حکاکی بر روی سنگ، نقاشی و مجسمه سازی استعدادی نداشتند. بعضی هنرها مثل مجسمه سازی
و نقاشی در دین عبریان ممنوع بود و به همین دلیل، آنها تمام توجهشان را به موسیقی و
ادبیات معطوف کرده بودند. مدارک تاریخی استعداد آنها را در این دو هنر نشان می
دهد.

بعضی شعرهای قبایل عبری شعرهایی مخصوص مراسم تدفین بودند و بعضی از
آنها مذهبی بودند و دیگر شعرهایشان درباره جنگهایشان بوده است. یهودیان بعضی شعرهای
تدفین را در هنگام دستگیری می خواندند. یکی از این شعرها به صورت زیر است:

ما در
کنار رودخانه بابل نشسته ایم و عودهای ما به درختهای بید بسته شده اند. بابلیان از
ما می خواهند که برای آنها آهنگی بخوانیم. ولی چگونه می توانیم آهنگهای مقدسمان را
در کشورهای غریبه بخوانیم؟

سازهای موسیقی عبری از فلز و چوب ساخته شده
بودند. آنها سازهایی چون فلوت، طبل، ترومپت، شیپور، سنج، عود و ... داشتند.

در
وصیت نامه های قدیمی می توانیم دو نوع از ساز های آنها را ببینیم.

منصور زلزال

او یکی از موسیقیدانان مشهور ایرانی در دوره
عباسی بوده است. نام او به صورتهای "زلزال رازی" ، "زلزل" یا " زیلزیل" تلفظ شده
است.

او در نواختن تنبک تخصص داشته است و به همین دلیل به عنوان نوازنده تنبک
شناخته می شده است.

زلزال مربی و همچنین دایی "اسحاق" پسر ابراهیم موصلی است.
زلزال یکی از موسیقیدانان ارشد دوره "هارون الرشید" و "مهدی الهادی" نیز بوده
است.

در آن زمان متداول بود که هر موسیقیدان یا خواننده با دیگر موسیقیدانان هم
پایه خود همکاری داشته باشد.

زلزال با همسر خواهر خود، ابراهیم موصلی همکاری می
کرد چرا که او هم پایه زلزال بود.

منصور زلزال یک موسیقیدان متخصص در نواختن
سازهای موسیقی بود. او آهنگ های جدیدی ساخت و بر روی آن شعر هایی گذاشت. او یک
دستان سوم ساخت که به دستان ایرانی مشهور است. این دستان سوم در بین موسیقیدانان به
عنوان دستان زلزال یا وسطای زلزال شناخته شده است.

دکتر برکشلی در یک مقاله
تحقیقاتی می نویسد که زلزال به تقسیم بندی فواصل به مجنب های صغیر و کبیر اعتقادی
نداشت.

او همچنین نوعی عود ساخت که چون شبیه "شبوط" (یک نوع ماهی) بود به نام
عود شبوط شناخته می شد و به جای عود فارسی،

لغت "عود شبوط" متداول
شد.

برای توصیف مهارت زلزال در نواختن موسیقی، "جاحز" می نویسد که زلزال
انگشتان ماهری برای نواختن موسیقی داشت، انگشتانی که توسط خدا خلق شده
بودند!

منصور زلزال فردی بخشنده نیز بوده است و بخش زیادی از پول خود را به مردم
فقیر می داده است و بیشتر پول خود را برای اهداف خیریه صرف
می کرده است. او
همچنین چاهی در بغداد ساخته است که به نام او نامیده شده است.

این موسیقیدان به
دستور هارون الرشید زندانی شد و بعد از ده سال در حالیکه به شدت ضعیف شده بود و
موهای سرش سفید شده بود از زندان آزاد شد. پس از آزادی او دیگر یک فرد سالم
نبود.

دکتر "تقی بینش" مرگ او را حدود 175 هجری و 791 میلادی می داند.اما در
کتاب تاریخ موسیقی ایران آقای حسن مشحون مرگ او را 200 هجری دانسته
است.

ابواسحاق ابراهیم بن ماهان مشهور به "ندیم" مشهورترین خواننده و
موسیقیدان دوره عباسی بود
. همچنین او یکی از بزرگترین خوانندگان عرب بود. پدر او
"ماهان" از یک خانواده بزرگ ایرانی بود و در "اراجان" از توابع شیراز به دنیا آمده
بود. ولی به خاطر ظلم و ستم امویان به کوفه مهاجرت کرد و پسرش، ابراهیم، در سال 125
هجری در آنجا به دنیا آمد. مادر ابراهیم یک زن ایرانی بود. ابراهیم در کودکی پدرش
را از دست داد و در کوفه نزد خانواده "تمیم" بزرگ شد. به همین دلیل او بزرگ خاندان
تمیم نامیده شد.

ابراهیم از کوفه به موصل مهاجرت کرد. او حدود یک سال آنجا بود.
نواختن عود را در موصل آموخت و در همان زمان بود که او موصلی نامیده شد. او هنر را
از مربیان موسیقی ایرانی آموخت.

او یکی از بهترین غزلسرایان بود و آهنگهای
زیادی ساخت که با غزلهایش هماهنگی داشت. به عبارت دیگر او یک موسیقیدان، خواننده،
شاعر و نوازنده بود. او یکی از موسسان موسیقی عربی است. او شعرهای فارسی و عربی را
با هم مخلوط کرد و نوع جدیدی از موسیقی عربی را ساخت. او آهنگها و آوازهایی ساخت که
به سرعت در زبان عربی متداول شد. او فرم ترانه های عربی را تغییر داد.

بعد از
مرگ ابراهیم، پسرش اسحاق راه پدرش را ادامه داد. شاگرد اسحاق، علی زریاب، روش
استادش را در اندلس و مراکش منتشر کرد.

ابراهیم موصلی از بصره به بغداد مهاجرت
کرد. مهاجرت او در زمان حکومت "مهدی" در دوره عباسی بود. "مهدی" او را به بغداد
دعوت کرد ولی او حاکمیت را دوست نداشت. او شراب می خورد و عیاشی می کرد که طبق
دستور خلیفه ممنوع بود. خلیفه او را زندانی کرد و در آنجا او خواندن و نوشتن را
آموخت.

در زمان خلافت هادی، موقعیت ابراهیم بهتر شد چرا که او دوست نزدیک خلیفه
بود و خلیفه به او هدایای زیادی می فرستاد. در زمان هارون الرشید، موقعیت او باز هم
بهتر شد و او به خواننده، شاعر و موسیقیدان دربار ارتقاء یافت. او همچنین دوست
نزدیک خلیفه بود و خلیفه او را بسیار دوست داشت. او ثروت زیادی از هدایای دریافتی
از خلیفه و یحیی برمکی و پسرانش جمع آوری کرد و سپس به دمشق سفر کرد.

او به
همراه هارون الرشید به آنجا رفت ولی در آنجا بیمار شد و هارون او را به بغداد باز
گرداند. او در سال 188 هجری در بغداد از دنیا رفت. وقتی او بیمار بود هارون او را
در خانه اش ملاقات کرد و بعد از مرگش از پسرش مأمون خواست که برای او نماز میت
بخواند و او را دفن کند. هارون تمام القاب ابراهیم را به پسرش اسحاق اعطاء کرد.
همچنین او مقداری پول به خانواده اش داد.

کتابهای زیادی از جمله "لیلة و لیلة" و
" الاقانی" درباره مهارت فوق العاده او در موسیقی نوشته شده است. ابراهیم موصلی در
خانه خود یک مدرسه هنر تأًسیس کرده بود و در آنجا نواختن عود را به دختران می
آموخت.

خانواده های ثروتمند بغداد دختران خود را برای فراگیری نواختن عود پیش او
می فرستادند. علاوه برآن او کنیزان زیادی خریداری کرده بود و هنرهای گوناگون را به
آنها می آموخت.

ابو محمد ابن النادیم اسحاق ابن ابراهیم موصلی یکی از مشهورترین
دوستان هارون الرشید بود. بعد از هارون او از دوستان صمیمی امین، مأمون، معتصم،
واثق و متوکل بود. او در سال 155 هجری در ری متولد شد. مادرش ایرانی بود و شاهک نام
داشت. او در دوره متوکل در سال 235 هجری در بغداد مرد. از آنجا که پدرش با بنی تمیم
نسبت داشت او نیز تمیمی شناخته می شد.

اسحاق به خوبی آموزش دیده بود. معلمهای او
افرادی چون ملک بن اناس، سفیان بن اویاینه، ابو معاویه زریر، هشام بن بشیر و اسد بن
ابراهیم بودند. او قرائت قران را از "کسایی" و "فرا" آموخت و ادبیات و شعر عرب را
از معلمانی چون "اسمایی" و "ابوعبیده" آموخت.

اما معلمان او برای موسیقی دایی اش
"زلزال" و "عاتکه بنت شوهدا" و پدرش بودند.

از نظر "ابوالفرج اصفهانی" دانش او
در علوم، ادبیات و شعر عمیق تر از آن بود که وصف شود. در نواختن موسیقی بسیار با
استعداد بود. اگرچه مهارت او در خواندن در درجه پایین تری نسبت به دیگر اطلاعاتش
بود ولی او بیشتر برای نواختن و خواندن شهرت داشت. به گونه ای که آوازهای او حتی از
آوازهای مشهور عربی نیز محبوب تر بودند.

اولین حامی او هارون الرشید و دولت او
بود به خصوص "یحیی بن خالد برمکی" و پسرانش. آنها از او بسیار حمایت کردند و او از
پدرش هم غنی تر شد.

بعد از مرگ پدرش، اسحاق به عنوان بهترین موسیقیدان شهرت
یافت و خلیفه و دولتمردان او را بسیار تحسین کردند. در عوض اسحاق در مدح
آنان
ترانه سرایی می کرد. شعرها و آوازهای او سبب بزرگی و اقتدار مراسم و جشنهای
آنها بود.

خوانندگان زیادی بودند که در سطح اسحاق بودند ولی هیچ کدام از آنها
نمی توانستند به خوبی او عود بنوازند.

او خود را با "پهلبد مغانی" مقایسه می کرد
و اعتقاد داشت که هنر را از او به ارث برده است. اگرچه او هیچ دانشی در مورد علم
موسیقی و ترجمه کتب یونانی نداشت گردآوری های او در این زمینه ها به خوبی کارهای
باستانی بود.

او دانش بالایی درباره تمام جزئیات علم موسیقی داشت و چندین شیوه
جدید تبیین کرد.

ابوالفرج اصفهانی او را یک هنرمند رده بالا می داند و می گوید
که او یکی از بهترین موسیقیدانانی است که تمام روشهای علم موسیقی را کامل کرده است.
شاگردان مشهور او ابن خردازبه، عبیدالله بن احمد، زریاب، علی بن نافه، عمر بن
سلیمان و پسرش حامد بن اسحاق هستند. حامد اولین کسی بود که زندگینامه اسحاق را
نوشت.

زریاب: ابوالحسن علی بن نافع، مشهور به زریاب از بزرگترین
موسیقیدانان ایرانی بود.
او ملقب به زریاب بود و با عنوان بصری شناخته می شد. او
هنر موسیقی را در بغداد از معلمش اسحاق موصلی آموخت. او در زمینه موسیقی بسیار
پیشرفت کرد و بسیار مشهور شد به طوریکه توانست وارد دربار هارون الرشید شود.

او
دانش بالایی در بعضی زمینه ها چون علوم و ادبیات و به خصوص هنر موسیقی داشت. او یکی
از رقیبان اسحاق موصلی بود. زریاب دانش بالایی درباره جغرافی، ستاره شناسی و ادبیات
داشت. او به درجه استادی در نواختن عود و آهنگسازی دست یافته بود و ابداعاتی در
زمینه های مذکور داشت. در نتیجه او جانشین اسحاق در دربار خلیفه شد.

یکی از
ابداعات او افزودن یک سیم دیگر به عود بود. عودهای آن زمان چهار سیم داشتند و زریاب
آن را به عود هایی با پنج سیم تغییر داد. همچنین او در مضراب عود که از چوب بود
تغییراتی ایجاد کرد و در عوض مضرابی از ناخن عقاب ساخت. چنین تغییری باعث بهتر شدن
صدای ساز گردید. دومین، سومین و چهارمین سیم عود نیز با نظر او از روده بچه شیر
ساخته می شد. او اعتقاد داشت چون روده شیر قوی تر از دیگر حیوانات است صدای بهتری
می دهد.

وقتی برای اولین بار زریاب به دربار هارون الرشید رفت، عود خود را که
کاملاً توسط خودش ساخته شده بود به همراه خود نزد هارون برد و خلیفه او و هنرش را
بسیار تحسین نمود. قبل از زریاب، اسحاق بهترین موسیقیدان دربار بود. بنابراین او
نسبت به زریاب احساس حسادت می کرد. اسحاق یک مرد ثروتمند بود و روی خلیفه تأثیر
بسیاری داشت. او دوست نداشت که فراموش شود و دوست داشت که جایگاهی مشابه با قبل
داشته باشد.

بنابراین سعی کرد که زریاب را مجبور به ترک بغداد کند. زریاب نمی
توانست در مقابل او مقاومت کند چون قدرت کافی نداشت.

به همین دلیل او ترجیح داد
که بغداد را ترک کند و به تونس برود که تحت حکومت مسلمانان بود.

او مدتی را در
قیروان (پایتخت تونس) زندگی کرد و بعدها به اسپانیا رفت. هشام حاکم مسلمان اسپانیا
بسیار درباره زریاب و هنرش شنیده بود به همین دلیل از او دعوت کرد به "کردوا" مرکز
حکومتش برود. او دستور داد که خانه ای برای او ساخته شود و سالانه نیز 40000 سکه
طلا به او می داد. وقتی زریاب در "کردوا" بود هشام به او توجه زیادی می کرد و زریاب
زمان کافی برای تصحیح قوانین آموزش موسیقی داشت.

او مدرسه موسیقی ایرانی را در
اسپانیا تأسیس کرد. همانطور که روشهای ابراهیم و پسرش و خانواده موصلی در بغداد
مشهور بود، روش زریاب در اسپانیا بسیار شهرت یافت و بعدها به کشورهای کرانه ای در
افریقا و همچنین اروپا انتقال یافت.

زریاب بعضی اصول اساسی آموزش موسیقی را به
روی کاغذ آورد. بعد از زریاب بسیاری از هنرمندان روش آموزش او را به کار می بردند.
زریاب آموزش شاگردانش را به سه مرحله تقسیم کرد:

در مرحله اول او به آنها ریتم
آهنگها را می آموخت. سپس در مرحله دوم او سلفژ را یاد می داد و در سومین مرحله او
به آنها خواندن آوازها را آموزش می داد.

در مرحله سوم، ابتدا هنرجویان یاد می
گرفتند که چگونه آهنگ اصلی را بخوانند و سپس به آنها ملودی های جدیدی اضافه می
کردند. بنابراین آنها به آرامی در این هنر پیشرفت می کردند.

گفته می شود زریاب
در ابتدا استعداد دانش آموزان را می سنجید و سپس از آنها می خواست روی بالشی به نام
"مصوری" بنشینند و تا آخرین حد صدایشان بخوانند. اگر صدای خواننده به اندازه کافی
بلند نبود، زریاب از او می خواست که عمامه اش را دور کمرش ببندد. و اگر دانش
آموزی
نمی توانست دهانش را به اندازه کافی باز کند، زریاب از او می خواست که چوب
کوچکی را 24 ساعت درون دهانش بگذارد تا فکش باز بماند.

سپس او از دانش آموز می
خواست که بعضی لغات چون "یا هجام" " یا اسحاق" و " یا اه" را بلند تکرار کند. اگر
بعد از همه این تمرین ها صدای دانش آموز بلند تر می شد و به اندازه کافی قوی می شد،
زریاب او را به عنوان شاگرد خود می پذیرفت و به او هنر موسیقی را می آموخت. در غیر
اینصورت او پذیرفته نمی شد.

این روشها هنوز در هنرستان های موسیقی در غرب
متداول است بدین صورت که اگر دانش آموزی نتواند دهان خود را در زمان خواندن به
اندازه کافی باز کند، از او درخواست می شود استخوانی در دهانش بگذارد. طول استخوان
2 تا 5/2 سانتی متر است و شیارهایی دارد که به دانش آموز
کمک می کند تا آن را به
صورت عمودی در دهانش بگذارد، به خاطر وجود این شیارها، دانش آموزان می توانند
استخوان را تا انتهای آواز در دهانشان نگه دارند. این شیوه که توسط زریاب در
اسپانیا اختراع شد امروزه در بیشتر موسسات موسیقی در غرب مورد استفاده قرار میگیرد.

عود معاصر ایرانی

بعد از یک مطالعه طولانی درباره تاریخ
عود، حال می دانیم که عود تغییرات زیادی را از گذشته تا حال داشته است.

عمده
این تغییرات به شرح ذیل است:

تغییر در صدای آن، جنس سیمهای آن، شیوه نواختن آن
و همچنین سایز و اندازه آن. به نظر می رسد که با گذشت زمان دسته عود کوتاه تر شده و
کاسه آن نیز بزرگتر شده است.

البته هنوز عودهایی در بعضی مناطق یافت می شوند که
دسته ای بلند و کاسه ای کوچک داشته باشند. به احتمال زیاد کاسه عود در جهت تولید
صدایی بهتر در موسیقی عربی بزرگ شده است.

ابراهیم قنبری مهر، محقق و مبدع
بزرگ در زمینه ساخت آلات موسیقی، پس از چندین سال تحقیق در مورد انواع عود و بربت
در سال 1375 هجری شمسی دو نوع بربت ایرانی را ساخت:

الف:بربت ایرانی با صفحه ای
چوبی

ب:بربت ایرانی ساخته شده از پوست حیوانات(با دو طرح)

بربت ایرانی با
صفحه ای چوبی:

این بربت پنج جفت سیم دارد و مانند دیگر عودها می باشد و هیچ
تفاوتی در نواختن این بربت با دیگر عودها وجود ندارد. به همین دلیل یک نوازنده که
با انواع دیگر عودها نواخته است می تواند با این بربت نیز به سادگی بنوازد. اگرچه
برای کاسه کوچکتر و دسته بلندتر آن می توان مزایای زیر را نام برد:

طول دسته آن
به اندازه یک نت نسبت به عود های رایج در خاور میانه بلندتر است. به عبارتی می توان
گفت در روی سیم اول در قسمت پایینی دسته(جایی که دسته به کاسه متصل میشود) به جای
نت "سل" نت "لا" را داریم. به علاوه قسمت جلویی دسته این ساز بلندتر است و تا قسمت
مرکزی صفحه ادامه می یابد. این دو فاکتور به نوازنده کمک می کند که به راحتی در
اکتاو های بالاتر بنوازد.

بدون هیچ تغییری در ابعاد کلی ساز، کاسه آن کوچکتر از
انواع دیگر عود ساخته می شود و این موضوع سبب می شود تا هنگامی که نوازنده ساز را
می نوازد احساس راحتی بیشتری داشته باشد. این تفاوت، احتمال به وجود آمدن درد در
شانه نوازنده را کاهش می دهد.

سیمگیر و سرپنجه(و شکل اتصال آن به دسته) در این
نوع بربت با طرحی جدید ساخته شده اند به همین خاطر علاوه بر اینکه زیبا تر به نظر
می رسند از نظر اصول تکنیکی ساختن ساز نیز بهتر می باشند. در سیمگیر هر سیمی می
تواند از طریق یک سوراخ از میان سیمگیر بگذرد و سپس در روی سیمگیر بسته شود.

در
این بربت پل هایی که زیر صفحه ساز قرار می گیرد به گونه ای طراحی شده است که با
وجود این که کاسه کوچکتر است، می تواند با دیگر عودها در زمینه صدا و طنین برابری
کند.

پشت شیطانک، قرقره های کوچکی وجود دارد که کوک کردن را آسان تر می کند و
دوام سیمها را بیشتر می کند.

نسبت بزرگی کاسه به بدن انسان متناسب تر از قبل
است به گونه ای که وقتی که نوازنده آن را در بر می گیرد، زیبا تر جلوه میکند.


بربت ساخته شده از پوست حیوان:
به جز یک مورد هیچ اختلاف خاصی بین این
بربت و نوع چوبی آن وجود ندارد:

اختلاف این است که نیمی از صفحه آن از چوب
ساخته شده و نیمه دیگر آن از پوست حیوانات.

همچنین در این بربت سیمها به انتهای
کاسه آن بسته می شود.

این بربت که از پوست حیوانات ساخته می شود صدای بهتری می
دهد و به صدای سازهای ایرانی نزدیکتر است.

در گذشته انواع مختلفی از عود وجود
داشته است که در صفحه آنها به جای استفاده از چوب از پوست حیوان استفاده می شده
است. عودهای ساخته شده از پوست حیوانات نسبت به رطوبت مقاوم کمتری دارند اما صدای
بهتری دارند.



کلمات کلیدی : عمومی

درباره
صفحات دیگر
آرشیو یادداشت‌ها
.::شروع بایگانی::.
.::سلطان جنگل::.
.::گربه های ملوس::.
.::اربعـــین::.
.::سنــگ نــوردی::.
.::گلهای زیبا::.
.::کیکهای دکوری::.
.::عکسهـای هنـری::.
.::شیعــه و سـنی .::عید نوروز::.
.::فیـــلترشکن::.
.::هــوای ابــری::.
Nice Shots!
عکسهای با حال
گلهای سری اول
عکسهای طبیعت دیدن داره
اکبر عبدی رو تا حالا اینجوریا دیدی
معجزات قرآن کریم
والپیپرهای زیبا(1)
جوکها و اس ام اس سری (2)
جک ها و اس ام اس های سری(3)
جوکها و اس ام اس سری (4)
جوکها و اس ام اس سری (5)
جوکها و اس ام اس سری (6)
جوکها و اس ام اس های سری (7)
عکسهای ماشین(1)
عکسهای ماشین(2)
عکسهای ماشین(3)
عکسهای ماشین(4)
خواص ویتامین B12
40 راز رسیدن به آرامش
مدل لباس عروس
بوش همینطوریشم خوشگله
مدل لباس زنانه
عکسهای دانشکده هنر
Food Architecture
CNN Advertisements
new generation of furniture
اتصال به اینترنت از طریق گوشیهای سونی اریکسون
اگر میخواهید شوهر نمونه باشید.....
خانمها به 28 دلیل افتخار کنید
شرح حال انیشتین
شما درباره جبار باغچه بان چی میدونبد؟
خلق و خوی میرداماد
تروجان چیست؟
نقل قولهای به یاد ماندنی
باید اینطوری خوب صحبت کنیم
دریافت متن کامل هزلیات سعدی بدون سانسور
دلایل پیشرفت ژاپن (ما باید یاد بگیریم)
آموزش آرایش ویژه خانمهای متاهل
میوه و رازهای شخصیتی انسانها
گوشی موبایل جدید از نوع ایرانیش
نامه چارلی چاپلین به دخترش
آیا می دانید که .....؟
یک ایمیل از طرف خدا برای تو اومده
همه چیز درباره گارانتی های تلفن همراه
علائم عاشق شدن خانمها
علت بوی بد دهان و درمان آن اینجاست
خانمها چه خصوصیاتی را دوست دارند؟
ترفندهای جالب در ویندوزxp
10 حقیقت جالب درباره آلبرت انیشتین
دانلود آلبوم هوای تو از علیرضا افتخاری
تاریخچه ساندویچ
فلسفه و حکمت روزه
تا حالا وانت پراید دیدی؟؟؟
چگونه با دیگران ارتباط بیشتری داشته باشی
چگونه در طول روز شاد باشیم اما خسته نه
عروسک باربی
خواص چای
طرز تهیه پلوی شیرازی
بیوگرافی گلشیفته فراهانی
دانلود آهنگ چشمهای خیس من از محسن یگانه
طرز تهیه کیک گردو و دارچین
آموزش yahoo 360
بیوگرافی حمید لولایی
10 راز خوشبختی
پورتال چیست؟
سرگذشت پیانو در ایران
اگه از گردن درد مستاصل شدی بیا تو
درباره آفتاب پرست
عکسهایی از سریال امپراطور دریا
دانلود فال قهوه برای موبایل
بیوگرافی بهنوش بختیاری
تاریخچه عود
دانلود نقشه تهران برای موبایل
تا حالا از این موجودات دیدی؟
آئین همسرداری...
ویندوز ایکس پی فوت کرد.
پیش زمینه های زیبا ویژه ماشین برای دانلود
گوگل و لوگوی ویژه جام ملتهای اروپا
موزیک ویدئوی بسیار زیبای مصطفی یگانه به نام بابا مرد
دانلود فونتهای زیبای انگلیسی و فارسی و رینگتون موبایل
ثواب گریه بر امام حسین(ع)
تاریخچه پرچم ایران
تجلی عشق در قیام عاشورا
..:: رابطه دوستی با چایی خوردن ::..
.::پنج اصل مهم در استفاده از اینترنت::.
**ترفندهای مخصوص آشپزخانه منزل شما**
انداختن شکل با دست روی دیوار
بیوگرافی جومونگ و سوسانو
**همه چیز درباره بلوتوث**
اولین حلقه ازدواج را چه کسی به دست کرد؟

.:: عکس های جومونگ در ایران ::.
.::40 قانون عجیب دنیا::.
.::درباره Led سامسونگ ::.
D & G
تاریخچه چلوکباب در ایران
پاک کردن خالکوبی
<==پخش کلی و جزئی کفش و پوتین ایمنی==>
روشهای دوستی با امام زمان (عج)
10 نکته مفید برای نام گذاری فرزندان
LCD چیست ؟
.::شناخت انواع مو ::.
pageRank چیست؟
مایکروویو چیه...؟
معانی گلها
.::دانلود کتاب دیوان حافظ ::.
.::فعالیتهای مغز انسان::.
.:: اهمیت سفر... ::.
تمیز کردن کامپیوتر و تکنیکهای آن
xXxتغذیه صحیح در روزه داری xXx
.::القاب فوتبالیست های ایرانی ::.
.:: میوه هایی عجیب و غریب ::.
فقط مدپوشان بخونند
تاریخچه کفش و ارتباط آن با ...
اگه مشکل معده داری بیا اینجا ...
.:: علتهای فرو رفتن ناخن پا در گوشت ::.
اگر دهنت بوی سیر میده بیا اینجا...

علت سفیدی موهای سر انسان چیست؟
طرز تهیه سمبوسه رژیمی ( کم کالری )
.::علت سرطان زا بودن فست فودها::.
.::راه از بین بردن شوره سر::.
.:: یک رژیم غذایی مناسب افراد لاغر ::.
.:: طرز تهیه ذرت مکزیکی::.
.::عکسهای دوچرخه طلایی::.
.::طرز تهیه شیرینی باسلوق::.
.::فواید ماساژ درمانی پاها::.
.::اولین گلزن دربی پایتخت::.
.::موس تیتانیومی::.
.::دانلود آهنگ جدایی نادر از سیمین::.
.::طرز تهیه تیرامیسو ::.
.::طرز تهیه سبزه عید نوروز ::.
.::10 راز مواد غذایی نهفته در میوه ها ::.
.::برترین گوشیهای 2012 ::.
.::آلبوم جدید و زیبای عباس قادری ::.
.:: رابطه انگشتان دست با...::.
.::طرز تهیه اشترودل گوشت ::.
.::دانلود بازی Angry Birds Space::.
.::دانلود آهنگ جدید بهنام صفوی::.
.::تفاوت رنگ میوه ها ::.
.::شما یادتون میاد...؟؟؟ ::.
.:: ویژگیهای منحصر به فرد چـای::.
اینم از ترکها...
.::فولکس بیتل::.
.:: اندر حکایت حریم سلطان::.
.::+بهترین گوشی اندرویدی+ ::.
افراد عصبی بخونند...
بزرگترین توپ فوتبال جهان
.::علتهای شوره زدن سر::.
.:: اولین زن مدلینگ ایرانی::.
.::آخرین کلاه شرعی::.
.::13 داروی غذایی برای بیماران ::.
.:: مخصوص افراد لاغر::.
::درباره رنگ سال 2013::.
.::تاریخچه چهرشنبه سوری::.
.::تاریخچه شیشه خودرو::.
.::فیشینگ ::.
.::همه چیز درباره بینی::.
.::تاریخچه بستنی در ایران::.
نام محله های قدیمی تهرون
.::نخستین پمپ بنزین::.
.::معنای نام برخی کشورها::.
عرض
.::نمونه بارز کلاهبرداری ماهواره ای ::.
چگونه شنونده خوبی باشیم؟
نکاتی مفید از مدیران موفق
.::چیزهایی که نباید::.
.::فرق بین از کجا تا به کجا::.
.::شــــتـــــرمـــــــرغ::.
.::نامهای قدیمی محلات تهرون::.
.::رندترین پلاک ایرانی::.
::بیوگرافی محسن تنابنده::.
.::فواید و خواص دارویی گیاه بامبو ::.
لینک‌های روزانه
پوندها
عاشق آسمونی
پایگاه امام جعفر صادق شهیدیه
بانوی دشت رویا
اشعار و گفتار
EMOZIONANTE
در انتظار آفتاب
ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد
کلبه عاشقان
به سوی فردا
دلنوشته های قاصدک
دل نوشته های علمی پژوهشی تجربی
همراهبا چهارده معصوم (علیهم السلام) ویاران
بشنو این نی چون حکایت می کند
خورشید تابنده عشق
گذر لحظات
.:: بوستان نماز ::.
دست خط ...
انتظار
دل نوشته ها
لنگه کفش
شین مثل شعور
ترانه های دیگر
بسم الله العلی العظیم
upturn یعنی تغییر مطلوب
من وآینده من
سیب سرخ
عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال
فرهنگی هنری و عامیانه
اتفاق نو
روش های درمان در طب سنتی2
###@جزین@###
خداجونم
خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
همنشین
بیداران...
پرورشی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
دختر بهار
آخرالزمان و منتظران ظهور
لیلای بی مجنون
هشتمین ستاره
برادرم ... جایت همیشه سبز ...
بچه های اوتیسم استان خوزستان --- khozestan Autism childern
جاده صدایم کن...
عکس و مطلب جالب و خنده دار
بی نشانه
PARSTIN ... MUSIC
خلوت شب
دارالقرآن الکریم صادق آل محمدص حسن آباد جر قویه علیا
دارالقران الکریم جرقویه علیا
alone
رایان چوب
::₪ ° کلاغه به خونه ش میرسه ° ₪ ::
علی اصغربامری
❄ کــــــــلبه ← اف1 ❄
جواب میخوای بیا تو
نظرمن
غزلستان عاشقی
جوان ایرانی
hamidsportcars
پنجره ای رو به خاموشی
سکوت خیس
* سجاده ی عشق *
عصر پادشاهان
سر فراز باشی میهن من
فانوس عشق
ir-software
گل نیلوفر
سرچشمه ادب و عرفان : وب ویژه تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید
کشکول
هادرباد * روستایی در شرق شهرستان بیرجند * HADERBAD
مــــبــــلـــــــغ اسـلـــام
.:: در کوی بی نشان ها ::.
مدیریت MIS
شقایقهای کالپوش
عاشقانه می گویم
قلمدون
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
دل نوشته های یک دختر شهید
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
سکوت ابدی
فتوبلاگ حسین کارگر
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
*تنهایی من*
TOWER SIAH POOSH
بلوچستان
شجره طیبه صالحین ،حلقه ریحانه
خیابون موسیقی
داروخانه دکتر سلیمی
یادداشت های حبیب اله حاجی زاده
آسمون آبی چهاربرج
محفل آشنایان((IMAN))
دنیای آسان
یک جزیره
هه هه هه.....
عاشقانه ها
لباس شخصی
♥هر شب چو ماهتاب به بالین من بتاب♥
لیلی و مجنون
بهشت گمشده کوه پنبه
امل کوچولو
پرپر
اتاق دلتنگی
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
مُهر بر لب زده
پاتوقی برای ایرونی ها
کلبه تنهایی
...تـــــــــــــــــــــــــــــا خــــــــــــــــــــــــــدا
نشریه حضور
دنیای عکس و اطلاعات
MNK Blog
ادبیات و فرهنگ
هفت خط
محمد جهانی
حرفهای خودمونی
ختم روزانه قرآن ویژه ماه مبارک رمضان
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
وبلاگ شخصی حامد ذوالفقاری
● رایحه ●
نگاهی نو به مشاوره
رنگین کمان
طب سنتی@
سرچشمه همه فضـایـل مهــدی(ع) است
مقاله،پایان نامه،پرو‍ژه،کتاب الکترونیک،تحقیق،جزوه،نمونه سوال و..
فریاد بی صدا
جوانمردى
شوروشعور عشق
پژواک
ermia............
یا د د اشت ها ی شخصی خو د م .
بــــــــــــــهــــــــــــار
وبلاگ آموزش آرایشگری
ندای دریا
مریم و مطهره
ماییم و نوای بی نوایی
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
-««««(((نظرعشق)))»»»»-
..:.:.سانازیا..:.:.
چشمـــه ســـار رحمــت
+O
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ
~>+ حبـــــــــــــــاب خیــــــــــــــــال +<~
بچه شیعه
پناه خیال
بازی موبایل اندروید ، بازی موبایل جاوا ، دانلود بازی موبایل
اتشنشانی بنادر کشور
امامزاده میر عبداله بزناباد
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
قرآن
ستارگان دوکوهه
بـــــــــاغ آرزوهــــــــــا = Garden of Dreams
** love sister **
صراط مستقیم
من بی تو باز هم منم ...
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
ضیافت
....افسون زمانه
گیاه پزشکی 92
BABAK 1992
مقبلی جیرفتی
وبلاگ روستای فریازان ...تویسرکان...همدان faryazan
ساعت یک و نیم آن روز
خلوت من
تسنیم عشق
دانشگاه آزاد دزفول
•^v^–[نمونه ها]–^v^•
نیمکت آخر
وبلاگی برای تمام دوستان
ترانه های دلتنگی
تنهایی......!!!!!!
مرد تنهای شب
فانوس به دست.... ازتاریکی ها...رهسپاربه سوی نور
دین و جامعه
شادیهای کوچک یک خانم خانه دار
قهرمان من
اطلاعات عمومی
وبسایت رسمی مهندس امیر مرتضی سعیدی ایلخچی
ستاره
خاطرات دکتر بالتازار
عشق مشعلدار
پروانگی
تنهای93
آوای روستا
ایوون رویا
هستی تنهاااااا.....
سارا احمدی
اندیشه برتر
روضةالامیر
عیسی طلبه مشهدی
یه دلتنگی-یه دلنوشته-یه عکس-یه عاشق
ققنوس...
آسمون ریسمونای دل
آیا عشق به همین معنی است؟
کارشناس مدیریت بازرگانی: مهران حداد
سکوتی پرازصدا
ashegh
شاید منتظر
جهاد ادامه دارد...
تک درخت
تراوشات یک ذهن زیبا
88783
رویای شبانه
هر چی بخوای
پیامنمای جامع
مهاجران
اردبیل بهشتی پنهان
بادصبا
راز رسیدن به شادی و سلامتی
معارف _ ادبیات
یاربسیجی
پوست مو زیبایی zibaroo زیبارویان پارسی
خانه نو
انقلاب بحرین
اینجا شب نیست
فرق بین عشق و دوست داشتن
دل نوشته
ایران اسلامی
معرفی روستای قزل احمد

روزی روزگاری
گل نرجس
تاراج عشق
دلـتنگـ هشـیگـــــــــی
تبسمـــــــــــــــی به ناچار
ماتاآخرایستاده ایم
وب سایت روستای چشام (Chesham.ir)
روستای چشام
مرتضی کبیری منش
گیسو کمند
نرگس 1
حق وباطل تیغی دولبه
کارشناس مدیریت دولتی
شهادت به روز
کاسل
$$دوست$$
tabasom
منتظر مفرد مذکر غایب
پاتوق دوستان
بنده ی ناچیز خدا
شیخا
nazbano
مند خورموج(خلتک)
داریوش آریا
سالار
ارمغان تنهایی
تودنیای منی اما به دنیا اعتمادی نیست
کارمزد نیوز
سلام آقاجان
ردِ پای خط خطی های من
منطقه آزاد
احمد چاله پی
غریبه
وبلاگ امام زمان (عج)
علی پیشتاز
فرشته پاک دل
سیاوش پورارمزد
همسردوم
عشق بی هدف... ! دیوانگی - عشق واقعی... ! دریافتنی
ابـــــــــــرار
یادداشتهای فانوس
علمدارمظلوم
کوثر ولایت
کوهستان دیار عالمان
کد تقلب و ترینر بازی ها
لذت فراق ... امید وصال
پایگاه مرجع شهیدان باکری
ستاره سهیل
اندیشه های من
انسان جاری - یادداشت های یک طلبه
داستان های جذاب و خواندنی
گدایی ِ در ِ جانان به سلطنت مفروش
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
سراب
گــــــــــروه باستــــــــانشنــــاسی
عطر یاس
حقوق و قانون
چـــــــــوایـــــــــران نباشد تن من مـــــــــباد
آدمـــــــــ بــــــاطــــــــلــــه هــــــــــا
*bad boy*
خدایا،عاقلی مودبم فرما
خاطرات و دل نوشته های دو عاشق
چون میگذرد غمی نیست
غزل عشق
بازگشت نیما
پارسی نامه
نمکستان
واقعه
یاد دوستان به خیر....
*×*عاشقانه ای برای تو*×*
طرح واژه
دنیای عکس های متحرک و انیمیشن
چوکــــــــــــــ بندری
آموزشی - مذهبی
جوجولی
خون شهدا
مقلدان علمدار
صدای عشق_بهترین وبلاگ اس ام اس و مطالب عاشقانه