سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که کرده وى به جایى‏اش نرساند ، نسب او را پیش نراند . [ و در روایت دیگرى است : ] آن که گوهر خویشش از دست شود ، بزرگى تبار وى را سود ندهد . [نهج البلاغه]


ارسال شده توسط Mahdi Rahbarzare در 85/10/26:: 10:5 صبح

 

اطلاع من از جنبه تاریخی کامل نیست.اطلاع تاریخی ما آنگاه کامل است که بتوانیم درباره همه مللی که قبل از اسلام بوده‏اند اظهار نظر کنیم.قدر مسلم این است که قبل از اسلام در میان بعضی ملل حجاب وجود داشته است.

تا آنجا که من در کتابهای مربوطه خوانده‏ام در ایران باستان و در میان قوم یهود و احتمالا در هند حجاب وجود داشته و از آنچه در قانون اسلام آمده سخت‏تر بوده است، اما در جاهلیت عرب حجاب وجود نداشته است و به وسیله اسلام در عرب پیدا شده است.

ویل دورانت در صفحه 30 جلد 12 تاریخ تمدن (ترجمه فارسی) راجع به قوم یهود و قانون تلمود می‏نویسد:

«اگر زنی به نقض قانون یهود می‏پرداخت چنانکه مثلا بی‏آنکه چیزی بر سر داشت‏به میان مردم می‏رفت و یا در شارع عام نخ می‏رشت‏یا با هر سنخی از مردان درد دل می‏کرد یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در خانه‏اش تکلم می‏نمود همسایگانش می‏توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت‏بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد.» علیهذا حجابی که در قوم یهود معمول بوده است از حجاب اسلامی - چنانکه بعدا شرح خواهیم داد - بسی سخت‏تر و مشکلتر بوده است.

در جلد اول تاریخ تمدن صفحه 552 راجع به ایرانیان قدیم می‏گوید:

«در زمان زردشت زنان منزلتی عالی داشتند، با کمال آزادی و با روی گشاده در میان مردم آمد و شد می‏کردند...» آنگاه چنین می‏گوید:

«پس از داریوش مقام زن مخصوصا در طبقه ثروتمندان تنزل پیدا کرد.زنان فقیر چون برای کار کردن ناچار از آمد و شد در میان مردم بودند آزادی خود را حفظ کردند ولی در مورد زنان دیگر گوشه نشینی زمان حیض که برایشان واجب بود رفته رفته امتداد پیدا کرد و سراسر زندگی اجتماعی‏شان را فرا گرفت، و این امر خود مبنای پرده پوشی در میان مسلمانان به شمار می‏رود.زنان طبقات بالای اجتماع جرات آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش‏دار از خانه بیرون بیایند و هرگز به آنان اجازه داده نمی‏شد که آشکارا با مردان آمیزش کنند.زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را ولو پدر یا برادرشان باشد ببینند.در نقشهایی که از ایران باستان بر جای مانده هیچ صورت زن دیده نمی‏شود و نامی از ایشان به نظر نمی‏رسد...» چنانکه ملاحظه می‏فرمایید حجاب سخت و شدیدی در ایران باستان حکمفرما بوده، حتی پدران و برادران نسبت‏به زن شوهردار نامحرم شمرده می‏شده‏اند.

به عقیده ویل دورانت مقررات شدیدی که طبق رسوم و آئین کهن مجوسی درباره زن حائض اجرا می‏شده که در اتاقی محبوس بوده، همه از او در مدت عادت زنانگی دوری می‏جسته‏اند و از معاشرت با او پرهیز داشته‏اند، سبب اصلی پیدا شدن حجاب در ایران باستان بوده است.در میان یهودیان نیز چنین مقرراتی درباره زن حائض اجرا می‏شده است.

اما اینکه می‏گوید: «و این امر خود مبنای پرده‏پوشی در میان مسلمانان به شمار می‏رود» منظورش چیست؟

آیا مقصود این است که علت رواج حجاب در میان مسلمانان نیز مقررات خشنی است که درباره زن حائض اجرا می‏شود؟ !همه می‏دانیم که در اسلام چنین مقرراتی هرگز وجود نداشته است و ندارد.زن حائض در اسلام فقط از برخی عبادات واجب نظیر نماز و روزه معاف است و همخوابگی با او نیز در مدت عادت زنانگی جایز نیست، ولی زن حائض از نظر معاشرت با دیگران هیچ گونه ممنوعیتی ندارد که عملا مجبور به گوشه نشینی شود.

و اگر مقصود این است که حجاب رایج میان مسلمانان عادتی است که از ایرانیان پس از مسلمان شدنشان به سایر مسلمانان سرایت کرد، باز هم سخن نادرستی است، زیرا قبل از اینکه ایرانیان مسلمان شوند آیات مربوط به حجاب نازل شده است.

از سخنان دیگر ویل دورانت هر دو مطلب فهمیده می‏شود یعنی هم مدعی است که حجاب به وسیله ایرانیان پس از مسلمانان شدنشان در میان مسلمانان رواج یافت و هم مدعی است که ترک همخوابگی با زن حائض، در حجاب زنان مسلمان و لااقل در گوشه‏گیری آنان مؤثر بوده است.

در جلد 11 صفحه 112 (ترجمه فارسی) می‏گوید:

«ارتباط عرب با ایران از موجبات رواج حجاب و لواط در قلمرو اسلام بود. عربان از دلفریبی زن بیم داشتند و پیوسته دلباخته آن بودند و نفوذ طبیعی وی را با تردید معمولی مردان درباره عفاف و فضیلت زن تلافی می‏کردند.عمر به قوم خود می‏گفت: با زنان مشورت کنند و خلاف رای ایشان رفتار کنند.ولی به قرن اول هجری مسلمانان زن را در حجاب نکرده بودند، مردان و زنان با یکدیگر ملاقات می‏کردند و در کوچه‏ها پهلو به پهلوی می‏رفتند و در مسجد با هم نماز می‏کردند. حجاب و خواجه‏داری در ایام ولید دوم (126- 127 هجری) معمول شد. گوشه‏گیری زنان از آنجا پدید آمد که در ایام حیض و نفاس بر مردان حرام بودند.» در صفحه 111 می‏گوید:

«پیمبر از پوشیدن جامه گشاد نهی کرده بود، اما بعضی عربان این دستور را ندیده می‏گرفتند.همه طبقات زیورهایی داشتند.زنان پیکر خود را به نیم تنه و کمربند براق و جامه گشاد و رنگارنگ می‏آراستند، موی خود را به زیبایی دسته می‏کردند یا به دو طرف سر می‏ریختند، یا به دسته‏ها بافته به پشت‏سر می‏آویختند و گاهی اوقات با رشته‏های سیاه ابریشم نمایش آن را بیشتر می‏کردند.غالبا خود را به جواهر و گل می‏آراستند.پس از سال‏97 هجری چهره خویش را از زیر چشم به نقاب می‏پوشیدند.از آن پس این عادت همچنان رواج بود.» ویل دورانت در جلد 10 تاریخ تمدن صفحه‏233 راجع به ایرانیان باستان می‏گوید:

«داشتن متعه بلا مانع بود.این متعه‏ها مانند معشوقه‏های یونانی آزاد بودند که در میان مردم ظاهر و در ضیافت مردان حاضر شوند، اما زنان قانونی معمولا در اندرون خانه نگهداری می‏شدند.این رسم دیرین ایرانی به اسلام منتقل شد.» ویل دورانت طوری سخن می‏گوید که گویی در زمان پیغمبر کوچکترین دستوری درباره پوشیدگی زن وجود نداشته است و پیغمبر فقط از پوشیدن جامه گشاد نهی کرده بوده است!و زنان مسلمان تا اواخر قرن اول و اوایل قرن دوم هجری با بی‏حجابی کامل رفت و آمد می‏کرده‏اند. و حال آنکه قطعا چنین نیست.تاریخ قطعی بر خلاف آن شهادت می‏دهد.بدون شک زن جاهلیت همچنان بوده که ویل دورانت توصیف می‏کند ولی اسلام در این جهت تحولی به وجود آورد.عایشه همواره زنان انصار را اینچنین ستایش می‏کرد:

«مرحبا به زنان انصار.همینکه آیات سوره نور نازل شد یک نفر از آنان دیده نشد که مانند سابق بیرون بیابد.سر خود را با روسریهای مشکی می‏پوشیدند.گویی کلاغ روی سرشان نشسته است‏» . (1)

در سنن ابو داود جلد 2 صفحه 382 همین مطلب را از ام سلمه نقل می‏کند با این تفاوت که ام سلمه می‏گوید:

«پس از آنکه آیه سوره احزاب یدنین علیهن من جلابیبهن نازل شد زنان انصار چنین کردند.» «کنت گوبینو» در کتاب سه سال در ایران نیز معتقد است که حجاب شدید دوره ساسانی، در دوره اسلام در میان ایرانیان باقی ماند.او معتقد است که آنچه در ایران ساسانی بوده است تنها پوشیدگی زن نبوده است‏بلکه مخفی نگه داشتن زن بوده است. مدعی است که خودسری موبدان و شاهزادگان آن دوره به قدری بود که اگر کسی زن خوشگلی در خانه داشت نمی‏گذاشت کسی از وجودش آگاه گردد و حتی الامکان او را پنهان می‏کرد زیرا اگر معلوم می‏شد که چنین خانم خوشگلی در خانه‏اش هست دیگر مالک او و احیانا مالک جان خودش هم نبود.

«جواهر لعل نهرو» نخست وزیر فقید هند نیز معتقد است که حجاب از ملل غیر مسلمان روم و ایران به جهان اسلام وارد شد.در کتاب نگاهی به تاریخ جهان جلد اول صفحه 328 ضمن ستایش از تمدن اسلامی به تغییراتی که بعدها پیدا شد اشاره می‏کند و از آن جمله می‏گوید:

«یک تغییر بزرگ و تاسف‏آور نیز تدریجا روی نمود و آن در وضع زنان بود.در میان زنان عرب رسم حجاب و پرده وجود نداشت.زنان عرب جدا از مردان و پنهان از ایشان زندگی نمی‏کردند بلکه در اماکن عمومی حضور می‏یافتند، به مسجدها و مجالس وعظ و خطابه می‏رفتند و حتی خودشان به وعظ و خطابه می‏پرداختند.اما عربها نیز بر اثر موفقیتها تدریجا بیش از پیش رسمی را که در دو امپراطوری مجاورشان یعنی امپراطوری روم شرقی و امپراطوری ایران وجود داشت اقتباس کردند.عربها امپراطوری روم را شکست دادند و به امپراطوری ایران پایان بخشیدند.اما خودشان هم گرفتار عادات و آداب ناپسند این امپراطوریها گشتند.به قراری که نقل شده است مخصوصا بر اثر نفوذ امپراطوری قسطنطنیه و ایران بود که رسم جدایی زنان از مردان و پرده نشینی ایشان در میان عربها رواج پیدا کرد.تدریجا سیستم «حرم‏» آغاز گردید و مردها و زنها از هم جدا گشتند.» سخن درستی نیست.فقط بعدها بر اثر معاشرت اعراب مسلمان با تازه مسلمانان غیر عرب، حجاب از آنچه در زمان رسول اکرم وجود داشت‏شدیدتر شد نه اینکه اسلام اساسا به پوشش زن هیچ عنایتی نداشته است.

از سخنان نهرو برمی‏آید که رومیان نیز (شاید تحت تاثیر قوم یهود) حجاب داشته‏اند و رسم حرمسراداری نیز از روم و ایران به دربار خلفای اسلامی راه یافت. این نکته را دیگران نیز تایید کرده‏اند.

در هند نیز حجاب سخت و شدیدی حکمفرما بوده است ولی درست روشن نیست که قبل از نفوذ اسلام در هند وجود داشته است و یا بعدها پس از نفوذ اسلام در هند رواج یافته است و هندوان غیر مسلمان تحت تاثیر مسلمانان و مخصوصا مسلمانان ایرانی حجاب زن را پذیرفته‏اند.آنچه مسلم است این است که حجاب هندی نیز نظیر حجاب ایران باستان سخت و شدید بوده است.از گفتار ویل دورانت در جلد دوم تاریخ تمدن برمی‏آید که حجاب هندی به وسیله ایرانیان مسلمان در هند رواج یافته است.

نهرو پس از سخنانی که از او نقل کردیم می‏گوید:

«متاسفانه این رسم ناپسند کم کم یکی از خصوصیات جامعه اسلامی شد و هند نیز وقتی مسلمانان بدین جا آمدند آن را آموخت.» به عقیده نهرو حجاب هند به واسطه مسلمانان به هند آمده است.

ولی اگر تمایل به ریاضت و ترک لذت را یکی از علل پدید آمدن حجاب بدانیم باید قبول کنیم که هند از قدیمترین ایام حجاب را پذیرفته است، زیرا هند از مراکز قدیم ریاضت و پلید شمردن لذات مادی بوده است.

راسل در زناشویی و اخلاق صفحه 135 می‏گوید:

«اخلاق جنسی آنچنان که در جوامع متمدن دیده می‏شود از دو منبع سرچشمه می‏گیرد: یکی تمایل به اطمینان پدری، و دیگری اعتقاد مرتاضانه به خبیث‏بودن عشق.اخلاق جنسی در اعصار ما قبل مسیحیت و در ممالک خاور دور تا به امروز فقط از منبع اول منشعب می‏شود و استثنای آن هند و ایران است که ظاهرا ریاضت طلبی در آنجا پدید آمده و در سراسر جهان پراکنده شده است.» به هر حال آنچه مسلم است این است که قبل از اسلام حجاب در جهان وجود داشته است و اسلام مبتکر آن نیست، اما اینکه حدود حجاب اسلامی با حجابی که در ملل باستانی بود یکی است‏یا نه، و دیگر اینکه علت و فلسفه‏ای که از نظر اسلام حجاب را لازم می‏سازد همان علت و فلسفه است که در جاهای دیگر جهان منشا پدید آمدن حجاب شده است‏یا نه، مطالبی است که در قسمتهای بعدی به تفصیل درباره آنها سخن خواهیم گفت


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط Mahdi Rahbarzare در 85/10/26:: 8:4 صبح
تاریخچه ((مهر)) ازدواج :

نویسنده: شهید مرتضی مطهری

یکی از سنن بسیار کهن در روابط خانوادگی بشری این است که مرد هنگام ازدواج برای زن‏«مهر»قائل می‏شده است;چیزی از مال خود به زن یا پدر زن خویش می‏پرداخته است، و بعلاوه در تمام مدت ازدواج عهده‏دار مخارج زن و فرزندان خویش بوده است.

ریشه این سنت چیست؟چرا و چگونه به وجود آمده است؟مهر دیگر چه صیغه‏ای است؟نفقه دادن به زن برای چه؟آیا اگر بنا باشد هر یک از زن و مرد به حقوق طبیعی و انسانی خویش نائل گردند و روابط عادلانه و انسانی میان آنها حکمفرما باشد و با زن مانند یک انسان رفتار شود،مهر و نفقه مورد پیدا می‏کند؟یا اینکه مهر و نفقه یادگار عهدهایی است که زن مملوک مرد بوده است;مقتضای عدالت و تساوی حقوق انسانها -خصوصا در قرن بیستم-این است که مهر و نفقه ملغی گردد،ازدواجها بدون مهر صورت گیرد و زن خود مسؤولیت مالی زندگی خویش را به عهده بگیرد و در تکفل مخارج فرزندان نیز با مرد متساویا شرکت کند.

سخن خود را از مهر آغاز می‏کنیم.ببینیم مهر چگونه پیدا شده و چه فلسفه‏ای داشته و جامعه شناسان پیدایش مهر را چگونه توجیه کرده‏اند.

تاریخچه مهر

می‏گویند در ادوار ماقبل تاریخ که بشر به حال توحش می‏زیسته و زندگی شکل قبیله‏ای داشته،به علل نامعلومی ازدواج با همخون جایز شمرده نمی‏شده است. جوانان قبیله که خواستار ازدواج بوده‏اند،ناچار بوده‏اند از قبیله دیگر برای خود همسر و معشوقه انتخاب کنند.از این رو برای انتخاب همسر به میان قبایل دیگر می‏رفته‏اند.در آن دوره‏ها مرد به نقش خویش در تولید فرزند واقف نبوده است;یعنی نمی‏دانسته که آمیزش او با زن در تولید فرزند مؤثر است.فرزندان را به عنوان فرزند همسر خود می‏شناخته نه به عنوان فرزندان خود.با اینکه شباهت فرزندان را با خود احساس می‏کرده نمی‏توانسته علت این شباهت را بفهمد.قهرا فرزندان نیز خود را فرزند زن می‏دانسته‏اند نه فرزند مرد،و نسب از طریق مادران شناخته می‏شد نه از طریق پدران. مردان موجودات عقیم و نازا به حساب می‏آمده‏اند و پس از ازدواج به عنوان یک طفیلی-که زن فقط به رفاقت‏با او و به نیروی بدنی او نیازمند است-در میان قبیله زن بسر می‏برده است.این دوره را دوره‏«مادر شاهی‏»نامیده‏اند.

دیری نپایید که مرد به نقش خویش در تولید فرزند واقف شد و خود را صاحب اصلی فرزند شناخت.از این وقت زن را تابع خود ساخت و ریاست‏خانواده را به عهده گرفت و به اصطلاح دوره‏«پدر شاهی‏»آغاز شد.

در این دوره نیز ازدواج با همخون جایز شمرده نمی‏شد و مرد ناچار بود از میان قبیله دیگر برای خود همسر انتخاب کند و به میان قبیله خود بیاورد.و چون همواره حالت جنگ و تصادم میان قبایل حکمفرما بود،انتخاب همسر از راه ربودن دختر صورت می‏گرفت;یعنی جوان دختر مورد نظر خویش را از میان قبیله دیگر می‏ربود.

تدریجا صلح جای جنگ را گرفت و قبایل مختلف می‏توانستند همزیستی مسالمت‏آمیز داشته باشند.در این دوره رسم ربودن زن منسوخ شد و مرد برای اینکه دختر مورد نظر خویش را به چنگ آورد،می‏رفت‏به میان قبیله دختر،اجیر پدر زن می‏شد و مدتی برای او کار می‏کرد و پدر زن در ازای خدمت داماد،دختر خویش را به او می‏داد و او آن دختر را به میان قبیله خویش می‏برد.

تا اینکه ثروت زیاد شد.در این وقت مرد دریافت که به جای اینکه سالها برای پدر عروس کار کند،بهتر این است که یکجا هدیه لایقی تقدیم او کند و دختر را از او بگیرد.

این کار را کرد و از اینجا«مهر»پیدا شد.

روی این حساب در مراحل اولیه،مرد به عنوان طفیلی زن زندگی می‏کرده و خدمتکار زن بوده است.در این دوره زن بر مرد حکومت می‏کرده است.در مرحله بعد که حکومت‏به دست مرد افتاد،مرد زن را از قبیله دیگر می‏ربوده است.در مرحله سوم مرد برای اینکه زن را به چنگ آورد به خانه پدر زن می‏رفته و سالها برای او کار می‏کرده است.در مرحله چهارم مرد مبلغی به عنوان‏«پیشکش‏»تقدیم پدر زن می‏کرده است و رسم مهر از اینجا ناشی شده است.

می‏گویند مرد از آن وقتی که سیستم‏«مادرشاهی‏»را ساقط کرد و سیستم «پدر شاهی‏»را تاسیس نمود،زن را در حکم برده و لااقل در حکم اجیر و مزدور خویش قرار داد و به او به چشم یک ابزار اقتصادی که احیانا شهوت او را نیز تسکین می‏داد نگاه می‏کرد،به زن استقلال اجتماعی و اقتصادی نمی‏داد.محصول کارها و زحمات زن متعلق به دیگری یعنی پدر یا شوهر بود.زن حق نداشت‏به اراده خود شوهر انتخاب کند و به اراده خود و برای خود فعالیت اقتصادی و مالی داشته باشد،و در حقیقت پولی که مرد به عنوان مهر می‏داده و مخارجی که به عنوان نفقه می‏کرده است در مقابل بهره اقتصادی بوده که از زن در ایام زناشویی می‏برده است.

مهر در نظام حقوقی اسلام

مرحله پنجمی هم هست که جامعه شناسان و اظهار نظر کنندگان درباره آن سکوت می‏کنند.در این مرحله مرد هنگام ازدواج یک‏«پیشکشی‏»تقدیم خود زن می‏کند و هیچ یک از والدین حقی به آن پیشکشی ندارند.زن در عین اینکه از مرد پیشکشی دریافت می‏دارد،استقلال اجتماعی و اقتصادی خود را حفظ می‏کند.اولا به اراده خود شوهر انتخاب می‏کند نه به اراده پدر یا برادر.ثانیا در مدتی که در خانه پدر است، همچنین در مدتی که به خانه شوهر می‏رود کسی حق ندارد او را به خدمت‏خود بگمارد و استثمار کند.محصول کار و زحمتش به خودش تعلق دارد نه به دیگری و در معاملات حقوقی خود احتیاجی به قیمومت مرد ندارد.

مرد از لحاظ بهره‏برداری از زن،فقط حق دارد در ایام زناشویی از وصال او بهره‏مند شود و مکلف است مادامی که زناشویی ادامه دارد و از وصال زن بهره‏مند می‏شود،زندگی او را در حدود امکانات خود تامین نماید.

این مرحله همان است که اسلام آن را پذیرفته و زناشویی را بر این اساس بنیان نهاده است.در قرآن کریم آیات زیادی هست درباره اینکه مهر زن به خود زن تعلق دارد نه به دیگری.مرد باید در تمام مدت زناشویی عهده‏دار تامین مخارج زندگی زن بشود و در عین حال درآمدی که زن تحصیل می‏کند و نتیجه کار او،به شخص خودش تعلق دارد نه به دیگری(پدر یا شوهر).

اینجاست که مساله مهر و نفقه شکل معماوشی پیدا می‏کند،زیرا در وقتی که مهر به پدر دختر تعلق می‏گرفت و زن مانند یک برده به خانه شوهر می‏رفت و شوهر او را استثمار می‏کرد،فلسفه مهر بازخرید دختر از پدر بود و فلسفه نفقه مخارج ضروری است که هر مالکی برای مملوک خود می‏کند.اگر بناست چیزی به پدر زن داده نشود و شوهر هم حق ندارد زن را استثمار و از او بهره برداری اقتصادی بکند و زن از لحاظ اقتصادی استقلال کامل دارد و حتی از جنبه حقوقی نیازی به قیمومت و اجازه و سرپرستی ندارد،مهر دادن و نفقه پرداختن برای چه؟

نگاهی به تاریخ

اگر بخواهیم به فلسفه مهر و نفقه در مرحله پنجم پی ببریم،باید اندکی توجه خود را به دوره‏های چهار گانه‏ای که قبل از این مرحله گفته شده معطوف کنیم.حقیقت این است آنچه در این باره گفته شده جز یک سلسله فرضها و تخمینها چیزی نیست;نه حقایق تاریخی است و نه حقایق علمی و تجربی.پاره‏ای قرائن از یک طرف و بعضی فرضیه‏های فلسفی درباره انسان و جهان از طرف دیگر،منشا پدید آمدن این فرضها و تخمینها درباره زندگی بشر ما قبل تاریخ شده است.آنچه درباره دوره به اصطلاح مادرشاهی گفته شده چیزی نیست که به این زودیها بتوان باور کرد،و همچنین چیزهایی که درباره فروختن دختران از طرف پدران و استثمار زنان از طرف شوهران گفته‏اند.

در این فرضها و تخمینها دو چیز به چشم می‏خورد:یکی اینکه سعی شده تاریخ بشر اولیه فوق العاده قساوت آمیز و خشونت‏بار و عاری از عواطف انسانی تفسیر شود.

دیگر اینکه نقش طبیعت از لحاظ تدابیر حیرت انگیزی که برای رسیدن به هدفهای کلی خود به کار می‏برد،نادیده گرفته شده است.

این گونه تفسیر و اظهار نظر درباره انسان و طبیعت‏برای غربی میسر است اما برای شرقی-اگر افسون شده تقلید غرب نباشد-میسر نیست.غربی به علل خاصی با عواطف انسانی بیگانه است;قهرا نمی‏تواند برای عاطفه و جرقه‏های انسانی نقش اساسی در تاریخ قائل شود.غربی اگر از دنده اقتصاد برخیزد،نان می‏بیند و بس.تاریخ از نظر او ماشینی است که تا نان به خوردش ندهی حرکت نمی‏کند.و اگر از دنده مسائل جنسی برخیزد، انسانیت و تاریخ انسانیت‏با همه مظاهر فرهنگی و هنری و اخلاقی و مذهبی و با همه تجلیات عالی و باشکوه معنوی،جز بازیهای تغییر شکل یافته جنسی نیست.و اگر از دنده سیادت و برتری طلبی برخیزد،سرگذشت‏بشریت از نظر او یکسره خونریزی و بیرحمی است.

غربی در قرون وسطی از مذهب و به نام مذهب شکنجه‏ها دیده و آزارها کشیده و زنده زنده در آتش انداختن‏ها مشاهده کرده است.به همین جهت از نام خدا و مذهب و هر چیزی که این بو را بدهد وحشت می‏کند و از این رو با همه آثار و علائم فراوان علمی که از هدف داشتن طبیعت و واگذار نبودن جهان به خود می‏بیند،کمتر جرات می‏کند به اصل‏«علت غایی‏»اعتراف کند.

ما از این مفسران نمی‏خواهیم که به وجود پیامبران-که در طول تاریخ ظهور کرده‏اند و منادی عدالت و انسانیت‏بوده‏اند و با انحرافات مبارزه می‏کرده‏اند و نتایج ثمربخشی از مبارزات خود می‏گرفته‏اند-اقرار و اعتراف کنند;از آنها می‏خواهیم که لااقل نقش آگاهانه طبیعت را فراموش نکنند.

در تاریخ روابط زن و مرد قطعا مظالم فراوان و قساوتهای بی‏شماری رخ داده است. قرآن قساوت آمیزترین آنها را حکایت کرده است.اما نمی‏توان گفت‏سراسر این تاریخ قساوت و خشونت‏بوده است.

فلسفه حقیقی مهر

به عقیده ما پدید آمدن مهر نتیجه تدبیر ماهرانه‏ای است که در متن خلقت و آفرینش برای تعدیل روابط زن و مرد و پیوند آنها به یکدیگر به کار رفته است.

مهر از آنجا پیدا شده که در متن خلقت نقش هر یک از زن و مرد در مساله عشق مغایر نقش دیگری است.عرفا این قانون را به سراسر هستی سرایت می‏دهند، می‏گویند قانون عشق و جذب و انجذاب بر سراسر موجودات و مخلوقات حکومت می‏کند با این خصوصیت که موجودات و مخلوقات از لحاظ اینکه هر موجودی وظیفه خاصی را باید ایفا کند متفاوتند;سوز در یک جا و ساز در جای دیگر قرار داده شده است.

فخر الدین عراقی،شاعر معروف می‏گوید:

ساز طرب عشق که داند که چه ساز است کز زخمه آن نه فلک اندر تک و تاز است رازی است در این پرده گر آن را بشناسی دانی که حقیقت ز چه در بند مجاز است عشق است که هر دم به دگر رنگ درآید ناز است‏به جایی و به یک جای نیاز است در صورت عاشق چه در آید همه سوز است در کسوت معشوق چه آید همه ساز است

ما در مقاله چهارده از این سلسله مقالات،آنجا که تفاوتهای زن و مرد را بیان می‏کردیم گفتیم که نوع احساسات زن و مرد نسبت‏به یکدیگر یک جور نیست.قانون خلقت، جمال و غرور و بی‏نیازی را در جانب زن،و نیازمندی و طلب و عشق و تغزل را در جانب مرد قرار داده است.ضعف زن در مقابل نیرومندی بدنی به همین وسیله تعدیل شده است و همین جهت موجب شده که همواره مرد از زن خواستگاری می‏کرده است.قبلا دیدیم که طبق گفته جامعه شناسان،هم در دوره مادرشاهی و هم در دوره پدر شاهی،مرد بوده است که به سراغ زن می‏رفته است.

دانشمندان می‏گویند:مرد از زن شهوانی‏تر است.در روایات اسلامی وارد شده که مرد از زن شهوانی‏تر نیست‏بلکه بر عکس است،لکن زن از مرد در مقابل شهوت تواناتر و خوددارتر آفریده شده است.نتیجه هر دو سخن یکی است.به هر حال مرد در مقابل غریزه از زن ناتوان‏تر است.این خصوصیت همواره به زن فرصت داده است که دنبال مرد نرود و زود تسلیم او نشود و بر عکس،مرد را وادار کرده است که به زن اظهار نیاز کند و برای جلب رضای او اقدام کند.یکی از آن اقدامات این بوده که برای جلب رضای او و به احترام موافقت او هدیه‏ای نثار او می‏کرده است.

چرا افراد جنس نر همیشه برای تصاحب جنس ماده با یکدیگر رقابت می‏کرده‏اند و به جنگ و ستیز با یکدیگر می‏پرداخته‏اند اما هرگز افراد جنس ماده برای تصاحب جنس نر حرص و ولع نشان نداده‏اند؟برای اینکه نقش جنس نر و جنس ماده یکی نبوده است.جنس نر همواره حالت و نقش متقاضی را داشته نه جنس ماده،و جنس ماده هرگز با حرص و ولع جنس نر به دنبال او نمی‏رفته است،همواره از خود نوعی بی‏نیازی و استغنا نشان می‏داده است.

مهر با حیا و عفاف زن یک ریشه دارد.زن به الهام فطری دریافته است که عزت و احترام او به این است که خود را رایگان در اختیار مرد قرار ندهد و به اصطلاح شیرین بفروشد.

همینها سبب شده که زن توانسته با همه ناتوانی جسمی،مرد را به عنوان خواستگار به آستانه خود بکشاند،مردها را به رقابت‏با یکدیگر وادار کند،با خارج کردن خود از دسترسی مرد عشق رمانتیک به وجود آورد،مجنون‏ها را به دنبال لیلی‏ها بدواند و آنگاه که تن به ازدواج با مرد می‏دهد عطیه و پیشکشی از او به عنوان نشانه‏ای از صداقت او دریافت دارد.

می‏گویند در بعضی قبایل وحشی دخترانی که با چند خواستگار و عاشق بی‏قرار مواجه می‏شده‏اند،آنها را وادار به‏«دوئل‏»می‏کرده‏اند;هر کدام که دیگری را مغلوب می‏کرده یا می‏کشته،شایستگی همسری با آن دختر را احراز می‏کرده است.

چندی پیش روزنامه‏های تهران نوشتند که یک دختر دو پسر خواستگار خود را در همین تهران به‏«دوئل‏»وادار کرد،آنها را در حضور خود با اسلحه سرد به جان یکدیگر انداخت.

از نظر کسانی که قدرت را فقط در زور بازو می‏شناسند و تاریخ روابط زن و مرد را یکسره ظلم و استثمار مرد می‏بینند،باوری نیست که زن،این موجود ضعیف و ظریف، بتواند اینچنین افراد جنس خشن و نیرومند را به جان یکدیگر بیندازد،اما اگر کسی اندکی با تدابیر ماهرانه خلقت و قدرت عجیب و مرموز زنانه‏ای که در وجود زن تعبیه شده آشنا باشد،می‏داند که این چیزها عجیب نیست.

زن در مرد تاثیر فراوان داشته است.تاثیر زن در مرد از تاثیر مرد در زن بیشتر بوده است.مرد بسیاری از هنرنمایی‏ها و شجاعتها و دلاوریها و نبوغها و شخصیتهای خود را مدیون زن و خودداریهای ظریفانه زن است،مدیون حیا و عفاف زن است، مدیون «شیرین فروشی‏»زن است.زن همیشه مرد را می‏ساخته و مرد اجتماع را.آنگاه که حیا و عفاف و خودداری زن از میان برود و زن بخواهد در نقش مرد ظاهر شود،اول به زن مهر باطله می‏خورد و بعد مرد مردانگی خود را فراموش می‏کند و سپس اجتماع منهدم می‏گردد.

همان قدرت زنانه که توانسته در طول تاریخ شخصیت‏خود را حفظ کند و به دنبال مرد نرود و مرد را به عنوان خواستگار به آستان خود بکشاند،مردان را به رقابت و جنگ با یکدیگر درباره خود وادارد و آنها را تا سر حد کشته شدن ببرد،حیا و عفاف را شعار خود قرار دهد،بدن خود را از چشم مرد مستور نگه دارد و خود را اسرارآمیز جلوه دهد،الهام بخش مرد و خالق عشق او باشد،هنر آموز و شجاعت‏بخش و نبوغ آفرین او واقع شود،در او حس‏«تغزل‏»و ستایشگری به وجود آورد و او به فروتنی و خاکساری و ناچیزی خود در مقابل زن به خود ببالد،همان قدرت می‏توانسته مرد را وادار کند که هنگام ازدواج عطیه‏ای به نام‏«مهر»تقدیم او کند.

مهر ماده‏ای است از یک آیین نامه کلی که طرح آن در متن خلقت ریخته شده و با دست فطرت تهیه شده است.

مهر در قرآن

قرآن کریم مهر را به صورتی که در مرحله پنجم گفتیم ابداع و اختراع نکرد،زیرا مهر به این صورت ابداع خلقت است.کاری که قرآن کرد این بود مهر را به حالت فطری آن برگردانید.

قرآن کریم با لطایف و ظرافت‏بی‏نظیری می‏گوید: و اتوا النساء صدقاتهن نحلة (1) یعنی کابین زنان را که به خود آنها تعلق دارد(نه به پدران یا برادران آنها)و عطیه و پیشکشی است از جانب شما به آنها،به خودشان بدهید.

قرآن کریم در این جمله کوتاه به سه نکته اساسی اشاره کرده است:

اولا با نام‏«صدقه‏»(به ضم دال)یاد کرده است نه با نام‏«مهر».صدقه از ماده صدق است و بدان جهت‏به مهر صداق یا صدقه گفته می‏شود که نشانه راستین بودن علاقه مرد است.بعضی مفسرین مانند صاحب کشاف به این نکته تصریح کرده‏اند;همچنانکه بنا به گفته راغب اصفهانی در مفردات غریب القرآن علت اینکه صدقه(بفتح دال)را صدقه گفته‏اند این است که نشانه صدق ایمان است.دیگر اینکه با ملحق کردن ضمیر (هن)به این کلمه می‏خواهد بفرماید که مهریه به خود زن تعلق دارد نه پدر و مادر;مهر مزد بزرگ کردن و شیر دادن و نان دادن به او نیست.سوم اینکه با کلمه‏«نحله‏»کاملا تصریح می‏کند که مهر هیچ عنوانی جز عنوان تقدیمی و پیشکشی و عطیه و هدیه ندارد.

دو گونگی احساسات در حیوانات

اختصاص به انسان ندارد;در همه جاندارها آنجا که قانون دو جنسی حکمفرماست،با اینکه دو جنس به یکدیگر نیازمندند،جنس نر نیازمندتر آفریده شده یعنی احساسات او نیازمندانه‏تر است و همین جهت‏به نوبه خود سبب شده که جنس نر گامهایی در طریق جلب رضایت جنس ماده بردارد و هم سبب شده که روابط دو جنس تعدیل شود و جنس نر از زور و قدرت خود سوء استفاده نکند،حالت فروتنی و خضوع به خود بگیرد.

هدیه و کادو در روابط نامشروع

منحصر به ازدواج و پیمان مشروع زناشویی نیست;آنجا هم که زن و مرد به صورت نامشروعی می‏خواهند از وجود یکدیگر لذت ببرند و به اصطلاح می‏خواهند از عشق آزاد بهره ببرند،باز مرد است که به زن هدیه می‏دهد.اگر احیانا قهوه یا چایی یا غذایی صرف کنند،مرد وظیفه خود می‏داند که پول آنها را بپردازد.زن برای خود نوعی اهانت تلقی می‏کند که به خاطر مرد مایه بگذارد و پول خرج کند.عیاشی برای پسر مستلزم داشتن پول و امکانات مالی است و عیاشی برای یک دختر وسیله‏ای است‏برای دریافت کادوها.این عادات که حتی در روابط نامشروع و غیر قانونی هم جاری است، ناشی از نوع احساسات نا متشابه زن و مرد نسبت‏به یکدیگر است.

معاشقه فرنگی از ازدواجش طبیعی‏تر است

در دنیای غرب هم که به نام تساوی حقوق انسانها حقوق خانوادگی را از صورت طبیعی خارج کرده‏اند و سعی می‏کنند علی رغم قانون طبیعت،زن و مرد را در وضع مشابهی قرار دهند و رلهای مشابهی در زندگی خانوادگی به عهده آنها بگذارند،آنجا که به اصطلاح پای عشق آزاد به میان می‏آید و قوانین قراردادی،آنها را از مسیر بیعت‏خارج نکرده است،مرد همان وظیفه طبیعی خود یعنی نیاز و طلب و مایه گذاشتن و پول خرج کردن را انجام می‏دهد،مرد به زن هدیه می‏دهد و متحمل مخارج او می‏شود در صورتی که در ازدواج فرنگی مهر وجود ندارد و از لحاظ نفقه نیز مسؤولیت‏سنگینی به عهده زن می‏گذارند;یعنی معاشقه فرنگی از ازدواج فرنگی با طبیعت هماهنگ‏تر است.

مهر یکی از نمونه‏هایی است که می‏رساند زن و مرد با استعدادهای نامتشابهی آفریده شده‏اند و قانون خلقت از لحاظ حقوق فطری و طبیعی سندهای نامتشابهی به دست آنها داده است


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط Mahdi Rahbarzare در 85/10/26:: 7:17 صبح

اینکه از قدیم الایام مردان به عنوان خواستگاری نزد زن می‏رفته‏اند و از آنها تقاضای همسری می‏کرده‏اند،از بزرگترین عوامل حفظ حیثیت و احترام زن بوده است. طبیعت،مرد را مظهر طلب و عشق و تقاضا آفریده است و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن.طبیعت،زن را گل و مرد را بلبل،زن را شمع و مرد را پروانه قرار داده است.این یکی از تدابیر حکیمانه و شاهکارهای خلقت است که در غریزه مرد نیاز و طلب و در غریزه زن ناز و جلوه قرار داده است.ضعف جسمانی زن را در مقابل نیرومندی جسمانی مرد،با این وسیله جبران کرده است.

خلاف حیثیت و احترام زن است که به دنبال مرد بدود.برای مرد قابل تحمل است که از زنی خواستگاری کند و جواب رد بشنود و آنگاه از زن دیگری خواستگاری کند و جواب رد بشنود تا بالاخره زنی رضایت‏خود را به همسری با او اعلام کند،اما برای زن که می‏خواهد محبوب و معشوق و مورد پرستش باشد و از قلب مرد سر درآورد تا بر سراسر وجود او حکومت کند،قابل تحمل و موافق غریزه نیست که مردی را به همسری خود دعوت کند و احیانا جواب رد بشنود و سراغ مرد دیگری برود.

به عقیده ویلیام جیمز فیلسوف معروف امریکایی،حیا و خودداری ظریفانه زن غریزه نیست‏بلکه دختران حوا در طول تاریخ دریافتند که عزت و احترامشان به این است که به دنبال مردان نروند،خود را مبتذل نکنند و از دسترس مرد خود را دور نگه دارند;زنان این درسها را در طول تاریخ دریافتند و به دختران خود یاد دادند.

اختصاص به جنس بشر ندارد،حیوانات دیگر نیز همین طورند;همواره این ماموریت‏به جنس نر داده شده است که خود را دلباخته و نیازمند به جنس ماده نشان بدهد.ماموریتی که به جنس ماده داده شده این است که با پرداختن به زیبایی و لطف و با خودداری و استغناء ظریفانه،دل جنس خشن را هر چه بیشتر شکار کند و او را از مجرای حساس قلب خودش و به اراده و اختیار خودش در خدمت‏خود بگمارد.

مرد خریدار وصال زن است نه رقبه او

عجبا!می‏گویند چرا قانون مدنی لحنی به خود گرفته است که مرد را خریدار زن نشان می‏دهد؟اولا این مربوط به قانون مدنی نیست،مربوط به قانون آفرینش است. ثانیا مگر هر خریداری از نوع مالکیت و مملوکیت اشیاء است؟طلبه و دانشجو خریدار علم است،متعلم خریدار معلم است،هنرجو خریدار هنرمند است.آیا باید نام اینها را مالکیت‏بگذاریم و منافی حیثیت علم و عالم و هنر و هنرمند به شمار آوریم؟ مرد خریدار وصال زن است نه خریدار رقبه او.آیا واقعا شما از این شعر شاعر شیرین سخن ما حافظ،اهانت‏به جنس زن می‏فهمید که می‏گوید:

شیراز معدن لب لعل است و کان حسن من جوهری مفلس از آن رو مشوشم شهری است پر کرشمه و خوبان ز شش جهت چیزیم نیست ورنه‏«خریدار»هر ششم

حافظ افسوس می‏خورد که چیزی ندارد نثار خوبان کند و التفات آنها را به خود جلب کند.آیا این اهانت‏به مقام زن است‏یا مظهر عالیترین احترام و مقام زن در دلهای زنده و حساس است که با همه مردی و مردانگی در پیشگاه زیبایی و جمال زن خضوع و خشوع می‏کند و خود را نیازمند به عشق او و او را بی نیاز از خود معرفی می‏کند؟

منتهای هنر زن این بوده است که توانسته مرد را در هر مقامی و هر وضعی بوده ست‏به آستان خود بکشاند.

اکنون ببینید به نام دفاع از حقوق زن،چگونه بزرگترین امتیاز و شرف و حیثیت زن را لکه‏دار می‏کنند؟!

این است که گفتیم این آقایان به نام اینکه ابروی زن بیچاره را می‏خواهند اصلاح کنند چشم وی را کور می‏کنند.

رسم خواستگاری یک تدبیر ظریفانه و عاقلانه برای حفظ حیثیت و احترام زن است

گفتیم اینکه در قانون خلقت،مرد مظهر نیاز و طلب و خواستاری و زن مظهر مطلوبیت و پاسخگویی آفریده شده است،بهترین ضامن حیثیت و احترام زن و جبران کننده ضعف جسمانی او در مقابل نیرومندی جسمانی مرد است و هم بهترین عامل حفظ تعادل و توازن زندگی مشترک آنهاست.این نوعی امتیاز طبیعی است که به زن داده شده و نوعی تکلیف طبیعی است که به دوش مرد گذاشته شده است.

قوانینی که بشر وضع می‏کند و به عبارت دیگر تدابیر قانونی که به کار می‏برد،باید این امتیاز را برای زن و این تکلیف را برای مرد حفظ کند.قوانین مبنی بر یکسان بودن زن و مرد از لحاظ وظیفه و ادب خواستاری،بر زیان زن و منافع و حیثیت و احترام اوست و تعادل را به ظاهر به نفع مرد و در واقع به زیان هر دو بهم می‏زند


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط Mahdi Rahbarzare در 85/10/25:: 10:2 صبح

بلوتوس غیرقانونی اعلام شد

 یک شرکت پیشرو در زمنیه ارایه فناوری بلوتوس در تلفن های همراه جهان، از چهار غول بزرگ صنعت تلفن همراه جهان در خصوص استفاده از این فناوری در خاک آمریکا ادعای شکایت کرده است

شرکت CSR که تولید کننده اصلی قطعات مروبط به فناوری بلوتوس در جهان و بکارگیری آنها در تلفن های همراه است، از چهار شرکت نوکیا، سامسونگ، پاناسونیک و ماتسوشیتا به دلیل استفاده از این چیپ ها در تلفن های همراه تولیدی و فروش آنها در خاک آمریکا پرونده شکایت تهیه کرده است

بر اساس ادعای این شرکت، فناوری بلوتوس حق انحصاری است که به محققی به نام ادوین سومنین از دانشگاه واشنگتن تعلق دارد و از این رو استفاده از آن در تلفن های همراه به کار گرفته شده در آمریکا، غیر قانونی است.
رویه عادی این شرکت این است که به اعضای آکادمیک و دانشگاهی برای تجاری کردن ایده هایشان کمک های قابل توجه کند و ایده بلوتوس نیز یکی از این موارد بوده است

بر اساس گزارش گاردین، این ادعا در دادگاهی در سیاتل ارایه شده و براساس آن توقف سریع استفاده از این چیپ ها در تلفن های همراه مورد فروش در آمریکا خواسته شده است

این ادعا در حالی مطرح شده است که شرکت یاد شده بخش اعظمی از درآمدهایش را از بخش فروش چیپ هایی به دست می آورد که امکان انتقال اطلاعات به صورت بی سیم میان تلفن های همراه را عملی می سازد

با عرضه‌ی دیسک‌های هیبرید،
جنگ نسل جدید دستگاه‌های پخش دی‌وی‌دی پایان می‌یابد

دیسک جدیدی از سوی استودیوی فیلم‌سازی برادران وارنر معرفی می‌شود که توسط دستگاه‌های پخش HD DVD و Blu-ray نیز قابل خواندن است

به گزارش سرویس فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با عرضه‌ی دیسک‌های هیبرید، به زودی جنگ فرمت DVD‌های با کیفیت که به افول استقبال خریداران از دستگاه‌های جدید پخش DVD منجر شده است، پایان می‌یابد

بر اساس این گزارش استودیوی فیلم‌سازی برادران وارنر در نمایشگاهی که هفته‌ی آینده در لاس‌وگاس برگزار می‌شود، دیسکی را معرفی می‌کند که می‌تواند توسط هر دو دستگاه HD DVD پلیر و

Blu-ray Disk خوانده شود؛ شرکت LG نیز در همین نمایشگاه یک Player جدید به نمایش می‌گذارد که می‌تواند دیسک‌های HD DVD و Blu-ray را بخواند

هنوز گزارش کاملی از ویژگی‌های فنی این دیسک‌های جدید وجود ندارد؛ روزنامه‌ی Times اشاره کرده که این دیسک‌های جدید قادر به نگه‌داری دو کپی از اطلاعات مشابه، هر کدام برای یک فرمت هستند

کاربران وب چینی10هزار نام دامنه را با بروز زلزله از دست دادند

نزدیک به 10 هزار آدرس اینترنتی در چین با قطع ارتباطات اینترنتی در اثر بروز زلزله‌ در ماه گذشته‌ی میلادی در تایوان، از بین رفت

به گزارش سرویس فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاربران وب چینی به دلیل قطع ارتباطات ناشی از زلزله در تایوان در حدود 10 هزار نام دامنه‌ی اینترنتی را از دست دادند به طوری که نام دامنه‌ها یا همان آدرس‌ وب‌سایت‌ها بعد از این که کاربران چینی با پایان یافتن مدت اعتبارشان قادر به بروز کردن آن‌ها یا موفق به ثبت مجددشان نشدند، از بین رفت

بر اساس این گزارش، سرورهای نام دامنه‌ در صورت انجام نشدن ثبت‌نام مجدد و به موقع دارندگان سایت‌ها، هیچ مسوولیتی در این زمینه ندارند، اما این سرورها احتمالا خسارت اشخاص و شرکت‌ها را طبق یک زمان‌بندی که در حال نهایی شدن است، جبران می‌کنند

هشدار کارشناسان امنیت رایانه؛
خطر امنیتی فایل‌هایPDF جدی‌تر از تصورات است

کارشناسان امنیتی هشدار دادند ایرادی که در نرم‌افزار آکروبات‌ریدر وجود دارد بر خلاف تصور قبلی، کاربران را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد

به گزارش سرویس فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برخلاف تصور اولیه‌ی کارشناسان امنیتی مبنی بر کم خطر بودن ایراد موجود در برنامه‌ی آکروبات‌ریدر، شواهد نشان می‌دهند خرابکاران اینترنتی می‌توانند با بهره‌گیری از این ایراد به اطلاعات موجود در ‌هارد کاربر دست یابند

بر اساس این گزارش،‌ کلیک بر روی لینک‌های خطرناکی که نوعی کد مخرب جاوا اسکریپت ضمیمه‌ی آن‌هاست، برای دست‌یابی به فایل‌های PDF موجود در وب، رایانه‌ی کاربر را در معرض حمله‌ی هکرها قرار می‌دهد

به گفته‌ی کارشناسان امنیتی ایراد موجود از این مساله ناشی می‌شود که آکروبات‌ریدر به کدهای جاوا اسکریپت ضمیمه‌ی لینک‌هایی که فایل PDF در آن‌ها وجود دارد، پس از کلیک کردن کاربر بر روی لینک،‌ اجازه‌ی اجرا می‌دهد

کاربران برای اجتناب از این تهدید، می‌توانند از نسخه‌ی 8 آکروبات‌ریدر که جدیدترین نسخه‌ی آن به شمار می‌آید، استفاده کنند؛ شرکت Adobe اعلام کرده در حال فعالیت برای بروزرسانی نسخه‌ی قبلی است و این مساله را حل خواهد کرد

ممنوعیت ویرایش مطالب برای کاربران قطری ویکی‌پدیا رد شد

سایت ویکی‌پدیا، مسدود شدن امکان ویرایش مطالب این دایره‌المعارف آنلاین برای کاربران قطری‌ را رد کرد و آن را یک انسداد موقتی برای مقابله با اعمال خرابکارانه و منابع تولید اسپم دانست.

به گزارش سرویس فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بنیانگذار سایت ویکی‌پدیا گزارش‌هایی را که بر مبنای آن‌ امکان ویرایش مطالب برای کاربران قطری این دایره‌المعارف مسدود شده اعلام شد را رد کرد و گفت که این انسداد موقتی و برای مقابله با خرابکاری و اسپم از سوی یک آدرس IP بوده است.

پاسخ جیمی‌ولز به دنبال گزارش وب‌سایت شرکت برادکست بریتیش و بلاگ فن‌آوری Slashdot در مورد مسدود بودن 12 ساعته‌ی امکان ویرایش ویکی‌پدیا برای قطری‌ها اعلام شد.

بر اساس این گزارش ویکی‌پدیا آدرس IP را برای مقابله با اعمال خرابکارانه و منبع تولید اسپم مسدود کرد اما به دلیل عبور ترافیک وب در قطر از یک آدرس IP واحد، این انسداد مانع دسترسی کاربران این کشور برای انجام تغییر در مطالب این دایره‌المعارف شده بود


  
کار خانه را به ربات‌ها واگذار کنید

صنعت رایانه در ابتدای آغاز به کار آن، اظهار امیدواری کرد که استفاده از ربات‌ها در آینده‌ای نزدیک در محیط زندگی فراگیر شود

بیل گیتس در آخرین شماره‌ی مجله‌ی Scientific American با بیان این که در ابتدای آغاز به ‌کار صنعت رایانه رویای این را داشته که رایانه در هر خانه و میزکاری باشد، اعلام کرد: آینده‌ای را می‌تواند متصور شود که دستگاه‌های رباتیک بخش فراگیری از زندگی روزانه شوند

وی در ادامه‌ی این مطلب اظهار کرده است که محدودیت‌هایی در پیشرفت طراحی ربات‌ها وجود دارد زیرا ثابت شده است که دادن توانایی ادراک محیط و واکنش سریع و دقیق به دستگاه‌های رباتیک مشکل‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود

بر اساس این گزارش پیشرفت‌هایی وجود داشته است که در سال 2004، بهترین ربات در مسابقه‌ی ماشین‌های رباتیک در خلال عبور از یک مسافت ناهموار 142 مایلی، توانست هفت مایل را قبل از خراب شدن بپیماید، اما در سال 2005، برنده‌ی مسابقه توانست با سرعتی معادل 19 مایل در ساعت به همراه چهار دستگاه دیگر مسیر مسابقه را کامل بپیماید که به اعتقاد گیتس، کاهش قیمت حافظه‌ی رایانه و اجزای آن در این پیشرفت موثر بوده است.
بنیانگذار مایکروسافت همچنین معتقد است که مانند شروع به کار صنعت رایانه، طراحان ربات به ایجاد ابزارهای برنامه‌ریزی مشترک برای حل مشکلاتی مانند پرداختن به منابع فراوان اطلاعات همزمان نیاز دارند.

بنیانگذار مایکروسافت:
انجام امور خانه در آینده‌ی نزدیک به عهده‌ی ربات‌ها خواهد بود

بنیانگذار مایکروسافت با مقایسه‌ی وضعیت صنعت رباتیک با صنعت رایانه در ابتدای آغاز به کار آن، اظهار امیدواری کرد که استفاده از ربات‌ها در آینده‌ای نزدیک در محیط زندگی فراگیر شود.

به گزارش سرویس فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیل گیتس در آخرین شماره‌ی مجله‌ی Scientific American با بیان این که در ابتدای آغاز به ‌کار صنعت رایانه رویای این را داشته که رایانه در هر خانه و میزکاری باشد، اعلام کرد: آینده‌ای را می‌تواند متصور شود که دستگاه‌های رباتیک بخش فراگیری از زندگی روزانه شوند.

وی در ادامه‌ی این مطلب اظهار کرده است که محدودیت‌هایی در پیشرفت طراحی ربات‌ها وجود دارد زیرا ثابت شده است که دادن توانایی ادراک محیط و واکنش سریع و دقیق به دستگاه‌های رباتیک مشکل‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.

بر اساس این گزارش پیشرفت‌هایی وجود داشته است که در سال 2004، بهترین ربات در مسابقه‌ی ماشین‌های رباتیک در خلال عبور از یک مسافت ناهموار 142 مایلی، توانست هفت مایل را قبل از خراب شدن بپیماید، اما در سال 2005، برنده‌ی مسابقه توانست با سرعتی معادل 19 مایل در ساعت به همراه چهار دستگاه دیگر مسیر مسابقه را کامل بپیماید که به اعتقاد گیتس، کاهش قیمت حافظه‌ی رایانه و اجزای آن در این پیشرفت موثر بوده است.

بنیانگذار مایکروسافت همچنین معتقد است که مانند شروع به کار صنعت رایانه، طراحان ربات به ایجاد ابزارهای برنامه‌ریزی مشترک برای حل مشکلاتی مانند پرداختن به منابع فراوان اطلاعات همزمان نیاز دارند.

نقص دفترچه‌ی آدرس جی‌میل برطرف می‌شود

با کشف آسیب‌پذیری در جی‌میل که به دست‌یابی دیگران به آدرس‌های پست الکترونیکی موجود در جی‌میل کاربران منجر می‌شود، موتور جست‌وجوی گوگل به دنبال رفع این نقص است.

به گزارش سرویس فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گوگل اعلام کرد که حفره‌ی امنیتی موجود در چند سرویس خود را که امکان دست‌یابی دیگران به آدرس‌های ذخیره شده در جی‌میل کاربران را فراهم می‌کند،‌ برطرف کرده است.

بر اساس این گزارش این نقص به هکرها امکان می‌دهد با ایجاد یک وب‌سایت مخرب به آدرس‌های موجود در جی‌میل که برای فرستادن هرزنامه بسیار ارزشمند محسوب می‌شوند، دست یابند؛ زمانی که کاربران همزمان با بازدید از این سایت‌ها،‌ جی‌میل یا سرویس‌های دیگر گوگل را باز نگه داشته و در حالت logged in باشند، هکرها به آدرس‌های موجود در ایمیل کاربران دست‌ می‌یابند.

به گفته‌ی یکی از مدیران امنیتی اطلاعات گوگل این مشکل به دلیل استفاده‌ی گوگل از object‌هایی است که به وسیله‌ی فرمت سبک مبادله‌ی داده‌ها به نام Java Script Object Notation ایجاد

شده‌اند و استفاده‌ی بی‌رویه‌ از این object‌ها ممکن است به برملا شدن غیرعمدی اطلاعات منجر شود.

گوگل سعی کرده که نقص این قسمت را که بیشتر انواع جدیدی از ایرادهای برنامه‌های وب هستند را برطرف کند.

بنا بر اعلام شرکت‌هایی مانند گوگل با به کارگیری افراد متخصص در کشف ایرادها و برطرف کردن نقص‌ها قبل از سوءاستفاده‌ی مجرمانه از آن‌ها سعی می‌کنند فضای امنی را برای کاربران خود به وجود آورند


کلمات کلیدی :

درباره
صفحات دیگر
آرشیو یادداشت‌ها
.::شروع بایگانی::.
.::سلطان جنگل::.
.::گربه های ملوس::.
.::اربعـــین::.
.::سنــگ نــوردی::.
.::گلهای زیبا::.
.::کیکهای دکوری::.
.::عکسهـای هنـری::.
.::شیعــه و سـنی .::عید نوروز::.
.::فیـــلترشکن::.
.::هــوای ابــری::.
Nice Shots!
عکسهای با حال
گلهای سری اول
عکسهای طبیعت دیدن داره
اکبر عبدی رو تا حالا اینجوریا دیدی
معجزات قرآن کریم
والپیپرهای زیبا(1)
جوکها و اس ام اس سری (2)
جک ها و اس ام اس های سری(3)
جوکها و اس ام اس سری (4)
جوکها و اس ام اس سری (5)
جوکها و اس ام اس سری (6)
جوکها و اس ام اس های سری (7)
عکسهای ماشین(1)
عکسهای ماشین(2)
عکسهای ماشین(3)
عکسهای ماشین(4)
خواص ویتامین B12
40 راز رسیدن به آرامش
مدل لباس عروس
بوش همینطوریشم خوشگله
مدل لباس زنانه
عکسهای دانشکده هنر
Food Architecture
CNN Advertisements
new generation of furniture
اتصال به اینترنت از طریق گوشیهای سونی اریکسون
اگر میخواهید شوهر نمونه باشید.....
خانمها به 28 دلیل افتخار کنید
شرح حال انیشتین
شما درباره جبار باغچه بان چی میدونبد؟
خلق و خوی میرداماد
تروجان چیست؟
نقل قولهای به یاد ماندنی
باید اینطوری خوب صحبت کنیم
دریافت متن کامل هزلیات سعدی بدون سانسور
دلایل پیشرفت ژاپن (ما باید یاد بگیریم)
آموزش آرایش ویژه خانمهای متاهل
میوه و رازهای شخصیتی انسانها
گوشی موبایل جدید از نوع ایرانیش
نامه چارلی چاپلین به دخترش
آیا می دانید که .....؟
یک ایمیل از طرف خدا برای تو اومده
همه چیز درباره گارانتی های تلفن همراه
علائم عاشق شدن خانمها
علت بوی بد دهان و درمان آن اینجاست
خانمها چه خصوصیاتی را دوست دارند؟
ترفندهای جالب در ویندوزxp
10 حقیقت جالب درباره آلبرت انیشتین
دانلود آلبوم هوای تو از علیرضا افتخاری
تاریخچه ساندویچ
فلسفه و حکمت روزه
تا حالا وانت پراید دیدی؟؟؟
چگونه با دیگران ارتباط بیشتری داشته باشی
چگونه در طول روز شاد باشیم اما خسته نه
عروسک باربی
خواص چای
طرز تهیه پلوی شیرازی
بیوگرافی گلشیفته فراهانی
دانلود آهنگ چشمهای خیس من از محسن یگانه
طرز تهیه کیک گردو و دارچین
آموزش yahoo 360
بیوگرافی حمید لولایی
10 راز خوشبختی
پورتال چیست؟
سرگذشت پیانو در ایران
اگه از گردن درد مستاصل شدی بیا تو
درباره آفتاب پرست
عکسهایی از سریال امپراطور دریا
دانلود فال قهوه برای موبایل
بیوگرافی بهنوش بختیاری
تاریخچه عود
دانلود نقشه تهران برای موبایل
تا حالا از این موجودات دیدی؟
آئین همسرداری...
ویندوز ایکس پی فوت کرد.
پیش زمینه های زیبا ویژه ماشین برای دانلود
گوگل و لوگوی ویژه جام ملتهای اروپا
موزیک ویدئوی بسیار زیبای مصطفی یگانه به نام بابا مرد
دانلود فونتهای زیبای انگلیسی و فارسی و رینگتون موبایل
ثواب گریه بر امام حسین(ع)
تاریخچه پرچم ایران
تجلی عشق در قیام عاشورا
..:: رابطه دوستی با چایی خوردن ::..
.::پنج اصل مهم در استفاده از اینترنت::.
**ترفندهای مخصوص آشپزخانه منزل شما**
انداختن شکل با دست روی دیوار
بیوگرافی جومونگ و سوسانو
**همه چیز درباره بلوتوث**
اولین حلقه ازدواج را چه کسی به دست کرد؟

.:: عکس های جومونگ در ایران ::.
.::40 قانون عجیب دنیا::.
.::درباره Led سامسونگ ::.
D & G
تاریخچه چلوکباب در ایران
پاک کردن خالکوبی
<==پخش کلی و جزئی کفش و پوتین ایمنی==>
روشهای دوستی با امام زمان (عج)
10 نکته مفید برای نام گذاری فرزندان
LCD چیست ؟
.::شناخت انواع مو ::.
pageRank چیست؟
مایکروویو چیه...؟
معانی گلها
.::دانلود کتاب دیوان حافظ ::.
.::فعالیتهای مغز انسان::.
.:: اهمیت سفر... ::.
تمیز کردن کامپیوتر و تکنیکهای آن
xXxتغذیه صحیح در روزه داری xXx
.::القاب فوتبالیست های ایرانی ::.
.:: میوه هایی عجیب و غریب ::.
فقط مدپوشان بخونند
تاریخچه کفش و ارتباط آن با ...
اگه مشکل معده داری بیا اینجا ...
.:: علتهای فرو رفتن ناخن پا در گوشت ::.
اگر دهنت بوی سیر میده بیا اینجا...

علت سفیدی موهای سر انسان چیست؟
طرز تهیه سمبوسه رژیمی ( کم کالری )
.::علت سرطان زا بودن فست فودها::.
.::راه از بین بردن شوره سر::.
.:: یک رژیم غذایی مناسب افراد لاغر ::.
.:: طرز تهیه ذرت مکزیکی::.
.::عکسهای دوچرخه طلایی::.
.::طرز تهیه شیرینی باسلوق::.
.::فواید ماساژ درمانی پاها::.
.::اولین گلزن دربی پایتخت::.
.::موس تیتانیومی::.
.::دانلود آهنگ جدایی نادر از سیمین::.
.::طرز تهیه تیرامیسو ::.
.::طرز تهیه سبزه عید نوروز ::.
.::10 راز مواد غذایی نهفته در میوه ها ::.
.::برترین گوشیهای 2012 ::.
.::آلبوم جدید و زیبای عباس قادری ::.
.:: رابطه انگشتان دست با...::.
.::طرز تهیه اشترودل گوشت ::.
.::دانلود بازی Angry Birds Space::.
.::دانلود آهنگ جدید بهنام صفوی::.
.::تفاوت رنگ میوه ها ::.
.::شما یادتون میاد...؟؟؟ ::.
.:: ویژگیهای منحصر به فرد چـای::.
اینم از ترکها...
.::فولکس بیتل::.
.:: اندر حکایت حریم سلطان::.
.::+بهترین گوشی اندرویدی+ ::.
افراد عصبی بخونند...
بزرگترین توپ فوتبال جهان
.::علتهای شوره زدن سر::.
.:: اولین زن مدلینگ ایرانی::.
.::آخرین کلاه شرعی::.
.::13 داروی غذایی برای بیماران ::.
.:: مخصوص افراد لاغر::.
::درباره رنگ سال 2013::.
.::تاریخچه چهرشنبه سوری::.
.::تاریخچه شیشه خودرو::.
.::فیشینگ ::.
.::همه چیز درباره بینی::.
.::تاریخچه بستنی در ایران::.
نام محله های قدیمی تهرون
.::نخستین پمپ بنزین::.
.::معنای نام برخی کشورها::.
عرض
.::نمونه بارز کلاهبرداری ماهواره ای ::.
چگونه شنونده خوبی باشیم؟
نکاتی مفید از مدیران موفق
.::چیزهایی که نباید::.
.::فرق بین از کجا تا به کجا::.
.::شــــتـــــرمـــــــرغ::.
.::نامهای قدیمی محلات تهرون::.
.::رندترین پلاک ایرانی::.
::بیوگرافی محسن تنابنده::.
.::فواید و خواص دارویی گیاه بامبو ::.
لینک‌های روزانه
پوندها
پایگاه امام جعفر صادق شهیدیه
EMOZIONANTE
عاشق آسمونی
کلبه عاشقان
به سوی فردا
گذر لحظات
انتظار
بسم الله العلی العظیم
شین مثل شعور
ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد
عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال
در انتظار آفتاب
فرهنگی هنری و عامیانه
اتفاق نو
خورشید تابنده عشق
بانوی دشت رویا
همراهبا چهارده معصوم (علیهم السلام) ویاران
روش های درمان در طب سنتی2
دلنوشته های قاصدک
###@جزین@###
خداجونم
خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
همنشین
دل نوشته ها
بیداران...
پرورشی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
دختر بهار
دست خط ...
آخرالزمان و منتظران ظهور
لیلای بی مجنون
من وآینده من
هشتمین ستاره
برادرم ... جایت همیشه سبز ...
بچه های اوتیسم استان خوزستان --- khozestan Autism childern
جاده صدایم کن...
عکس و مطلب جالب و خنده دار
بی نشانه
PARSTIN ... MUSIC
خلوت شب
اشعار و گفتار
دارالقرآن الکریم صادق آل محمدص حسن آباد جر قویه علیا
دارالقران الکریم جرقویه علیا
alone
رایان چوب
::₪ ° کلاغه به خونه ش میرسه ° ₪ ::
علی اصغربامری
❄ کــــــــلبه ← اف1 ❄
جواب میخوای بیا تو
upturn یعنی تغییر مطلوب
نظرمن
غزلستان عاشقی
جوان ایرانی
hamidsportcars
سیب سرخ
پنجره ای رو به خاموشی
سکوت خیس
* سجاده ی عشق *
عصر پادشاهان
سر فراز باشی میهن من
فانوس عشق
ir-software
گل نیلوفر
سرچشمه ادب و عرفان : وب ویژه تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید
کشکول
هادرباد * روستایی در شرق شهرستان بیرجند * HADERBAD
مــــبــــلـــــــغ اسـلـــام
ترانه های دیگر
دل نوشته های علمی پژوهشی تجربی
.:: در کوی بی نشان ها ::.
مدیریت MIS
شقایقهای کالپوش
لنگه کفش
عاشقانه می گویم
قلمدون
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
دل نوشته های یک دختر شهید
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
سکوت ابدی
فتوبلاگ حسین کارگر
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
*تنهایی من*
TOWER SIAH POOSH
بلوچستان
شجره طیبه صالحین ،حلقه ریحانه
خیابون موسیقی
داروخانه دکتر سلیمی
یادداشت های حبیب اله حاجی زاده
آسمون آبی چهاربرج
محفل آشنایان((IMAN))
.:: بوستان نماز ::.
دنیای آسان
یک جزیره
هه هه هه.....
عاشقانه ها
لباس شخصی
♥هر شب چو ماهتاب به بالین من بتاب♥
لیلی و مجنون
بهشت گمشده کوه پنبه
امل کوچولو
پرپر
اتاق دلتنگی
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
مُهر بر لب زده
پاتوقی برای ایرونی ها
کلبه تنهایی
...تـــــــــــــــــــــــــــــا خــــــــــــــــــــــــــدا
نشریه حضور
دنیای عکس و اطلاعات
MNK Blog
ادبیات و فرهنگ
هفت خط
محمد جهانی
حرفهای خودمونی
ختم روزانه قرآن ویژه ماه مبارک رمضان
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
وبلاگ شخصی حامد ذوالفقاری
● رایحه ●
نگاهی نو به مشاوره
رنگین کمان
طب سنتی@
سرچشمه همه فضـایـل مهــدی(ع) است
مقاله،پایان نامه،پرو‍ژه،کتاب الکترونیک،تحقیق،جزوه،نمونه سوال و..
فریاد بی صدا
جوانمردى
شوروشعور عشق
پژواک
ermia............
یا د د اشت ها ی شخصی خو د م .
بــــــــــــــهــــــــــــار
وبلاگ آموزش آرایشگری
ندای دریا
مریم و مطهره
ماییم و نوای بی نوایی
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
-««««(((نظرعشق)))»»»»-
..:.:.سانازیا..:.:.
چشمـــه ســـار رحمــت
+O
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ
~>+ حبـــــــــــــــاب خیــــــــــــــــال +<~
بچه شیعه
پناه خیال
بازی موبایل اندروید ، بازی موبایل جاوا ، دانلود بازی موبایل
اتشنشانی بنادر کشور
امامزاده میر عبداله بزناباد
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
قرآن
ستارگان دوکوهه
بـــــــــاغ آرزوهــــــــــا = Garden of Dreams
** love sister **
صراط مستقیم
من بی تو باز هم منم ...
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
ضیافت
....افسون زمانه
گیاه پزشکی 92
BABAK 1992
مقبلی جیرفتی
وبلاگ روستای فریازان ...تویسرکان...همدان faryazan
ساعت یک و نیم آن روز
خلوت من
تسنیم عشق
دانشگاه آزاد دزفول
•^v^–[نمونه ها]–^v^•
نیمکت آخر
وبلاگی برای تمام دوستان
ترانه های دلتنگی
تنهایی......!!!!!!
مرد تنهای شب
فانوس به دست.... ازتاریکی ها...رهسپاربه سوی نور
دین و جامعه
شادیهای کوچک یک خانم خانه دار
قهرمان من
اطلاعات عمومی
وبسایت رسمی مهندس امیر مرتضی سعیدی ایلخچی
ستاره
خاطرات دکتر بالتازار
عشق مشعلدار
پروانگی
تنهای93
آوای روستا
ایوون رویا
هستی تنهاااااا.....
سارا احمدی
اندیشه برتر
روضةالامیر
عیسی طلبه مشهدی
یه دلتنگی-یه دلنوشته-یه عکس-یه عاشق
ققنوس...
آسمون ریسمونای دل
آیا عشق به همین معنی است؟
کارشناس مدیریت بازرگانی: مهران حداد
سکوتی پرازصدا
ashegh
شاید منتظر
جهاد ادامه دارد...
تک درخت
تراوشات یک ذهن زیبا
88783
رویای شبانه
هر چی بخوای
پیامنمای جامع
مهاجران
اردبیل بهشتی پنهان
بادصبا
راز رسیدن به شادی و سلامتی
معارف _ ادبیات
یاربسیجی
پوست مو زیبایی zibaroo زیبارویان پارسی
خانه نو
انقلاب بحرین
اینجا شب نیست
فرق بین عشق و دوست داشتن
دل نوشته
ایران اسلامی
معرفی روستای قزل احمد

روزی روزگاری
گل نرجس
تاراج عشق
دلـتنگـ هشـیگـــــــــی
تبسمـــــــــــــــی به ناچار
ماتاآخرایستاده ایم
وب سایت روستای چشام (Chesham.ir)
روستای چشام
مرتضی کبیری منش
گیسو کمند
نرگس 1
حق وباطل تیغی دولبه
کارشناس مدیریت دولتی
شهادت به روز
کاسل
$$دوست$$
tabasom
منتظر مفرد مذکر غایب
پاتوق دوستان
بنده ی ناچیز خدا
شیخا
nazbano
مند خورموج(خلتک)
داریوش آریا
سالار
ارمغان تنهایی
تودنیای منی اما به دنیا اعتمادی نیست
کارمزد نیوز
سلام آقاجان
ردِ پای خط خطی های من
منطقه آزاد
احمد چاله پی
غریبه
وبلاگ امام زمان (عج)
علی پیشتاز
فرشته پاک دل
سیاوش پورارمزد
همسردوم
عشق بی هدف... ! دیوانگی - عشق واقعی... ! دریافتنی
ابـــــــــــرار
یادداشتهای فانوس
علمدارمظلوم
کوثر ولایت
کوهستان دیار عالمان
کد تقلب و ترینر بازی ها
لذت فراق ... امید وصال
پایگاه مرجع شهیدان باکری
ستاره سهیل
اندیشه های من
انسان جاری - یادداشت های یک طلبه
داستان های جذاب و خواندنی
گدایی ِ در ِ جانان به سلطنت مفروش
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
سراب
گــــــــــروه باستــــــــانشنــــاسی
عطر یاس
حقوق و قانون
چـــــــــوایـــــــــران نباشد تن من مـــــــــباد
آدمـــــــــ بــــــاطــــــــلــــه هــــــــــا
*bad boy*
خدایا،عاقلی مودبم فرما
خاطرات و دل نوشته های دو عاشق
چون میگذرد غمی نیست
غزل عشق
بازگشت نیما
پارسی نامه
نمکستان
واقعه
یاد دوستان به خیر....
*×*عاشقانه ای برای تو*×*
طرح واژه
دنیای عکس های متحرک و انیمیشن
چوکــــــــــــــ بندری
آموزشی - مذهبی
جوجولی
خون شهدا
مقلدان علمدار
صدای عشق_بهترین وبلاگ اس ام اس و مطالب عاشقانه
پرستاری 91